Eko-Karhun tarina : Ympäristökasvatusta 5-vuotiaille resurssiviisauden tiekarttaa mukaillen
Pesonen, Annika (2021)
Pesonen, Annika
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915419
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Vantaan kaupungin ympäristötavoitteita ohjaavan resurssiviisauden tiekartan mukaista toimintaa eräässä Vantaan kaupungin päiväkodissa. Tavoitteena oli käsitellä kestävän kehityksen, ympäristövastuullisuuden ja resurssiviisauden teemoja lasten kanssa ikätasolle soveltuvalla tavalla, vastaten samalla varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja paikallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa asetettuihin ympäristökasvatusta koskeviin tavoitteisiin. Toiminnan tavoitteena oli lisätä lasten tietoisuutta omista vaikutusmahdollisuuksistaan arjessa, ja herätellä mielenkiintoa ympäristöasioita kohtaan. Keskeistä oli myös osallisuuden kokemusten mahdollistaminen ja tilan antaminen lasten mielipiteille ja oivalluksille. Toiminnassa eri aiheita käsiteltiin ensin sadun kautta, minkä jälkeen aiheita konkretisoitiin erilaisia visuaalisia keinoja hyödyntäen ja yhdessä pohtien. Toiminta toteutettiin viitenä toimintakertana vantaalaisen päiväkodin 5-vuotiaille.
Opinnäytetyön tietoperustassa on esitelty ympäristökasvatuksen keskeisiä käsitteitä ja määritelmiä, kuten ympäristötietoisuus, ekososiaalinen sivistys ja kestävän kehityksen kasvatus. Ympäristökasvatusta käsitellään tietoperustassa myös varhaislapsuuden ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Omaksi luvukseen on nostettu ympäristökasvatuksen ajankohtaisuus, joka ilmenee yleisenä tarpeena ja Vantaalla resurssiviisauden tiekartassa linjattuina toimenpiteinä.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Yhteistyökumppanilta saadun palautteen perusteella toiminta vastasi olemassa olleeseen tarpeeseen resurssiviisauden tiekartan mukaiselle toiminnalle. Toiminnan pohjalta luotiin tuotos, materiaali, jonka avulla toimintakerrat ovat tarpeen mukaan toistettavissa toisen lapsiryhmän kanssa. Erilliset toimintakerrat eivät kuitenkaan täysin korvaa jokapäiväistä, arjen lomassa toteutettavaa ympäristökasvatusta, ja kehitysehdotukseksi nousikin arjen ympäristökasvatuksen roolin vahvistaminen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa on esitelty ympäristökasvatuksen keskeisiä käsitteitä ja määritelmiä, kuten ympäristötietoisuus, ekososiaalinen sivistys ja kestävän kehityksen kasvatus. Ympäristökasvatusta käsitellään tietoperustassa myös varhaislapsuuden ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Omaksi luvukseen on nostettu ympäristökasvatuksen ajankohtaisuus, joka ilmenee yleisenä tarpeena ja Vantaalla resurssiviisauden tiekartassa linjattuina toimenpiteinä.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Yhteistyökumppanilta saadun palautteen perusteella toiminta vastasi olemassa olleeseen tarpeeseen resurssiviisauden tiekartan mukaiselle toiminnalle. Toiminnan pohjalta luotiin tuotos, materiaali, jonka avulla toimintakerrat ovat tarpeen mukaan toistettavissa toisen lapsiryhmän kanssa. Erilliset toimintakerrat eivät kuitenkaan täysin korvaa jokapäiväistä, arjen lomassa toteutettavaa ympäristökasvatusta, ja kehitysehdotukseksi nousikin arjen ympäristökasvatuksen roolin vahvistaminen varhaiskasvatuksessa.