Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Arvovirtakuvaus ja jatkuva parantaminen asiantuntijatyössä

Kekki, Satu; Mäki, Kaarina (2021)

Avaa tiedosto
Arvovirtakuvaus.pdf (302.6Kt)
Jatkuvan parantamisen malli.pdf (15.68Kt)
Arvovirtakuvaus ja jatkuva parantaminen asiantuntijatyössä.pdf (2.030Mt)
Lataukset: 


Kekki, Satu
Mäki, Kaarina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915343
Tiivistelmä
Nykyajan liike-elämässä prosessien kuvaaminen on tavallista. Perinteisten prosessikuvausten ongelma on usein se, että ne eivät kuvaa prosessin monimutkaisuutta riittävällä tarkkuudella. Usein paperilla hyvältä näyttävä prosessi voikin todellisuudessa olla hyvin monimutkainen. Prosessien näkymättömiä ja työläyttä aiheuttavia vaiheita osaavat parhaiten kuvata prosessia päivittäin toteuttavat henkilöt. Opinnäytetyö perustuu Lean-filosofiaan pohjautuviin oppeihin ja siinä kuvataan filosofian periaatteita, menetelmiä ja työkaluja sekä hyödynnetään niitä prosessin kehittämissä.

Arvovirtakuvaus kuuluu Lean-filosofian menetelmiin ja sen yhtenä tavoitteena on löytää ja poistaa prosessista hukkaa. Usein yritykset keskittyvätkin konkreettisten hukkien poistoon, näkemättä prosessissa olevaa psykologista hukkaa ja osaamisen hyödyntämättä jättämistä. Tämä aiheuttaa organisaatioille merkittävää henkilöstötuottavuuden laskua ja lisäkustannuksia.

Opinnäytetyössä kuvattiin asiantuntijaprosessi arvovirtakuvauksen avulla sekä suunniteltiin kohdeorganisaation käyttöön jatkuvan parantamisen malli, jolla arvovirtakuvauksesta nousseita muutostarpeita ja kehitysehdotuksia voidaan käsitellä organisaatiossa jatkossa. Aineistossa kohdeorganisaation prosessi näyttäytyi suorituskykyisenä, henkilöstön tuottamista muutostarpeista ja kehitysehdotuksista nousi kuitenkin esiin perinteisten hukkien lisäksi tyytymättömyyden tunteita työtä ja johtamista kohtaan, viestinnän ongelmia sekä tiimihengen puutetta.

Lean-filosofiaan pohjautuvien oppien jalkauttamisen sekä luodun jatkuvan parantamisen mallin avulla on jatkossa tavoitteena lisätä työhyvinvointia, työn tuottavuutta sekä tarjota henkilöstölle enemmän vaikuttamisen mahdollisuuksia omaan työhönsä. Tämän myötä työtehtäviin liittyvä osaaminen kohdentuu paremmin ja havaittu psykologinen hukka vähenee.
 
Drawing process maps is common in the modern business world. The problem with traditional process maps is that they don’t describe the complexity of the processes with sufficient accuracy. Many times, a process might appear simple on paper but be in fact very complicated in real life. The invisible and laborious stages of processes are best described by the people who implement the process on a daily basis. The thesis is based on the teachings of Lean philosophy and describes the principles, methods and tools of the philosophy which are utilized in process development.

Value stream mapping is one of the methods of Lean-philosophy. Its key purpose is to find, visualize and eliminate waste from the process. Organizations remove traditional form of waste from the process without paying attention to the psychological waste and the waste of non-utilized talent. This declines staff productivity and causes additional costs to organizations.

In the thesis an expert level process was value stream mapped. A model of continuous improvement was designed for the target organization, with which the change needs and development proposals arising from the value stream can be addressed in the future. In the material, the target organization's process appeared to be efficient, but in addition to traditional waste the needs for change and development proposals generated by the staff also revealed feelings of dissatisfaction with work and management, communication problems and a lack of team spirit.

By implementing the teachings of Lean philosophy and the created model of continuous improvement the aim is to increase well-being at work, work productivity and provide employees with more opportunities to influence their own work. As a result, work related competence is better targeted and perceived psychological waste is reduced.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste