Tulevaisuusvalmennuksen mahdollisuudet : tulevaisuusvalmennettavien nuorten kokemukset etäopiskelusta ja valmennuksen kehittämistarpeista
Jakorinne, Tanja (2021)
Jakorinne, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915402
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada nuorten ääntä kuuluviin ja antaa lisää työkaluja Lahden diakonialaitoksen tulevaisuusvalmennukselle lähteä auttamaan nuoria heidän tarvitsemallaan tavalla. Tarkoitus oli kyselyn avulla saada tulevaisuusvalmennettavia nuoria osallistettua tulevaisuusvalmennuksen kehitystyöhön ja saada tulokset Lahden diakonialaitoksen hyödynnettäväksi sen omaan kehitystyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tulevaisuusvalmennettavat nuoret ovat kokeneet tulevaisuusvalmennuksen etäopiskelun aikana.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lahden diakonialaitos eli Dila. Opinnäytetyön laadullinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena verkkokyselyn muodossa tulevaisuusvalmennettaville nuorille. Aineiston analyysi tehtiin teemoittain, koska aineistosta oli selvästi nostettavissa esiin kolme eri teemaa.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan tulevaisuusvalmennettavat nuoret olivat kokeneet etäopiskelun pääosin rankaksi ja yksinäiseksi puurtamiseksi. Valmennettavat nuoret olivat hyötyneet tulevaisuusvalmennuksesta paljon, ja monet vastaajista uskoivat sen auttavan saattamaan nykyiset opinnot loppuun. Tulevaisuusvalmentajalta oli saatu tsemppausta ja kannustusta opiskeluihin. Vastaajat kaipasivat valmennukselta tapaamisia useammin sekä enemmän yhteistyötä tulevaisuusvalmennuksen ja oppilaitoksen välille.
Opinnäytetyön tulosten perusteella tulevaisuusvalmennuksesta on hyötyä nuorille työpajatoiminnan jälkeen. Jos nuorilla on haasteita opintojen kanssa, tulevaisuusvalmentaja pystyy auttamaan nuoria niin, että koulu ja opiskelut saataisiin päätökseen. Tulevaisuusvalmentaja on nuorille tärkeä tuki ja apu. Lahden diakonialaitos pystyy hyödyntämään saatuja tuloksia omassa kehittämistyössään ja suunniteltaessa tulevaisuusvalmennuksen jatkoa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lahden diakonialaitos eli Dila. Opinnäytetyön laadullinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena verkkokyselyn muodossa tulevaisuusvalmennettaville nuorille. Aineiston analyysi tehtiin teemoittain, koska aineistosta oli selvästi nostettavissa esiin kolme eri teemaa.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan tulevaisuusvalmennettavat nuoret olivat kokeneet etäopiskelun pääosin rankaksi ja yksinäiseksi puurtamiseksi. Valmennettavat nuoret olivat hyötyneet tulevaisuusvalmennuksesta paljon, ja monet vastaajista uskoivat sen auttavan saattamaan nykyiset opinnot loppuun. Tulevaisuusvalmentajalta oli saatu tsemppausta ja kannustusta opiskeluihin. Vastaajat kaipasivat valmennukselta tapaamisia useammin sekä enemmän yhteistyötä tulevaisuusvalmennuksen ja oppilaitoksen välille.
Opinnäytetyön tulosten perusteella tulevaisuusvalmennuksesta on hyötyä nuorille työpajatoiminnan jälkeen. Jos nuorilla on haasteita opintojen kanssa, tulevaisuusvalmentaja pystyy auttamaan nuoria niin, että koulu ja opiskelut saataisiin päätökseen. Tulevaisuusvalmentaja on nuorille tärkeä tuki ja apu. Lahden diakonialaitos pystyy hyödyntämään saatuja tuloksia omassa kehittämistyössään ja suunniteltaessa tulevaisuusvalmennuksen jatkoa.