Lyhytaikaisen majoituskohteen liiketoimintakonsepti
Peltola, Niina (2021)
Peltola, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015500
Tiivistelmä
Jakamistalous on ollut viime vuosina nouseva trendi, kun digitaalisten alustojen kautta on syntynyt uudenlaista liiketoimintaa. Majoitusalalla tarjonta ja kilpailu on digitalisaation myötä kasvanut.
Tämän toiminnallisen opinnäyteyön tarkoituksena oli laatia Espanjan Andalusiassa sijaitsevalle lyhytaikaiselle majoituskohteelle liiketoimintakonsepti. Keskeisenä tavoitteena oli kartoittaa kohdealueen markkina- ja kilpailutilanne sekä selvittää majoituskohteen asiakasarvoa tuottavat ydintekijät. Tavoitteena oli vastata kysymyksiin, mille kohderyhmälle konsepti suunnataan ja miten ja miksi se tuottaa asiakkaalle ainutlaatuista arvoa. Lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve selkeyttää lyhytaikaisen majoituskohteen liikeideaa ja saattaa se vuokramarkkinoille. Opinnäytetyön tekijä toimi itse työn toimeksiantajana.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoreettinen osa koostuu majoitusalan laatutekijöistä, asiakaskokemuksesta, asiakasarvosta, liiketoi-mintakonseptista ja jakamistaloudesta. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään Andalusian alueen matkailutilastoja sekä viimeaikaisia tutkimuksia Airbnb:n asiakasarvosta.
Toiminnallinen osuus puolestaan koostuu liiketoimintakonseptista. Se sisältää SWOT analyysin ja Business Model Canvaksen avulla selkeytetyn konseptin, jossa kuvataan kumppanit, resurssit, kohderyhmän valinta ja arvolupaus. Konseptissa kuvataan myös varsinainen ydintuote eli majoituskohteen laatutekijät varustelu sekä lisäarvoa tuottavat tekijät. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa majoituskohteelleen kirkastetun liiketoimintakonseptin.
Kehittämistyö rajattiin majoituskohteen liiketoimintakonseptiin. Kehittämistyöstä rajattiin pois tarkka rahoitus- ja kasavirtasuunnitelma ja kilpailija-analyysi. Due to the digitalization revolution the accommodation industry has been booming and there is no end in the sight. For the customers there are today more rental alternatives available, which also means more competition. The sharing economy has been an upward trend as new types of businesses are emerging through digital platforms.
The purpose of this thesis was to create a business model concept for a short-term accommodation service in Andalucia, Spain. The main objective was to define the right market segment and competition in the target area. Moreover, the objective was to map the core factors that generate real customer value. The thesis answers the questions of which target group the concept is directed at and how and why it creates unique value for the customers. The author of the thesis acted as the commissioner and with the help of this study the commissioner is able to introduce the right solution to the rental market.
The thesis is divided into two sections: theoretical framework and practice-based section. The theoretical section reviews the quality of accommodation industry, the customer experience, value proposition, business concept and sharing economy. The theoretical section focuses on tourism statistics in the Andalucian region and recent studies on Airbnb's customer value.
The practice-based section consists of a complete business concept plan. It includes a SWOT analysis and a Business Model Canvas, which describes the partners, resources, target group and value proposition. The concept also describes the demand in the target area as well as the actual core product, the quality factors and facilities of the accommodation. As a result, the commissioner receives a clarified business concept.
The thesis was limited to the business concept of the accommodation. A detailed financial and cash flow plan as well as competitor analysis were excluded from the thesis.
Tämän toiminnallisen opinnäyteyön tarkoituksena oli laatia Espanjan Andalusiassa sijaitsevalle lyhytaikaiselle majoituskohteelle liiketoimintakonsepti. Keskeisenä tavoitteena oli kartoittaa kohdealueen markkina- ja kilpailutilanne sekä selvittää majoituskohteen asiakasarvoa tuottavat ydintekijät. Tavoitteena oli vastata kysymyksiin, mille kohderyhmälle konsepti suunnataan ja miten ja miksi se tuottaa asiakkaalle ainutlaatuista arvoa. Lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve selkeyttää lyhytaikaisen majoituskohteen liikeideaa ja saattaa se vuokramarkkinoille. Opinnäytetyön tekijä toimi itse työn toimeksiantajana.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoreettinen osa koostuu majoitusalan laatutekijöistä, asiakaskokemuksesta, asiakasarvosta, liiketoi-mintakonseptista ja jakamistaloudesta. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään Andalusian alueen matkailutilastoja sekä viimeaikaisia tutkimuksia Airbnb:n asiakasarvosta.
Toiminnallinen osuus puolestaan koostuu liiketoimintakonseptista. Se sisältää SWOT analyysin ja Business Model Canvaksen avulla selkeytetyn konseptin, jossa kuvataan kumppanit, resurssit, kohderyhmän valinta ja arvolupaus. Konseptissa kuvataan myös varsinainen ydintuote eli majoituskohteen laatutekijät varustelu sekä lisäarvoa tuottavat tekijät. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa majoituskohteelleen kirkastetun liiketoimintakonseptin.
Kehittämistyö rajattiin majoituskohteen liiketoimintakonseptiin. Kehittämistyöstä rajattiin pois tarkka rahoitus- ja kasavirtasuunnitelma ja kilpailija-analyysi.
The purpose of this thesis was to create a business model concept for a short-term accommodation service in Andalucia, Spain. The main objective was to define the right market segment and competition in the target area. Moreover, the objective was to map the core factors that generate real customer value. The thesis answers the questions of which target group the concept is directed at and how and why it creates unique value for the customers. The author of the thesis acted as the commissioner and with the help of this study the commissioner is able to introduce the right solution to the rental market.
The thesis is divided into two sections: theoretical framework and practice-based section. The theoretical section reviews the quality of accommodation industry, the customer experience, value proposition, business concept and sharing economy. The theoretical section focuses on tourism statistics in the Andalucian region and recent studies on Airbnb's customer value.
The practice-based section consists of a complete business concept plan. It includes a SWOT analysis and a Business Model Canvas, which describes the partners, resources, target group and value proposition. The concept also describes the demand in the target area as well as the actual core product, the quality factors and facilities of the accommodation. As a result, the commissioner receives a clarified business concept.
The thesis was limited to the business concept of the accommodation. A detailed financial and cash flow plan as well as competitor analysis were excluded from the thesis.