Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Itsensä johtaminen ja voimavarojen hyödyntäminen opiskeluaikaisessa elämässä: Opas opiskelevalle yrittäjälle.

Jesar-Yahya, Rama (2021)

 
Avaa tiedosto
Jesar-Yahya_Rama_2021.pdf (2.608Mt)
Lataukset: 


Jesar-Yahya, Rama
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015679
Tiivistelmä
Tässä kehittämistehtävässä tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä itsensä johtamisen haasteista opiskelevan yrittäjän itsensä kehittämiseksi. Työn tavoitteena oli selvittää opiskelijayrittäjän itsensä johtamisen haasteet ja voimavarat, joita voidaan hyödyntää kiireisen elämän tasapainottamiseksi. Opinnäytetyössä on kuvattu miten opiskelijayrittäjä voi kehittää itsen-sä johtamistaan, löytämällä ja käyttämällä voimavarakeinoja hyödyksi tosielämän tilanteissa. Kohdeyrityksenä on opinnäytetyön kirjoittajan oma yritys, jolle lopputuotos tehdään. Työn lopputuotoksena opinnäytetyön kirjoittaja laatii itsensä johtamisen oppaan opiskelevalle yrittäjälle, jonka tarkoituksena on auttaa muita samassa elämäntilanteessa olevia opiskelijayrittäjiä.

Opinnäytetyön tietoperusta koostui itsensä johtamisen teoreettisesta ja strategisesta näkökulmasta yleisesti. Itsensä johtamisen voimavarat osiossa käsiteltiin psykologista pääomaa, minäpystyvyyttä, henkilökohtaista hyvinvointia ja ajanhallintaa sekä ajanhallinnan tekniikoi-ta. Tämän opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin tutkimuksellinen kehittämistyö, joka tutkii kehitettävää kohdetta palvelumuotoilumalliprosessin avulla. Yhteiskehittämismenetelmän luomisprosessi toimi käytännön tasolla tutkimustyön eteenpäin viemisessä, jossa lopputuotoksena saatiin luotua uusi konsepti eli opas opiskelevalle yrittäjälle. Kehittämistyön aineistonkeruumenetelmiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu ja yksi osallistava ideointityöpaja. Tulosten analyysi tehtiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina.

Kehittämistyön tulokset osoittivat, että itsensä johtaminen on haaste, jota tulisi kehittää jatkuvasti. Voimavarakeinojen tarve on välttämättömyys yksilötasolla. Haasteena koettiin aiheen laajuus, mutta työn aihealueeseen oltiin tyytyväisiä ja sitä pidettiin mielenkiintoisena sekä ajankohtaisena. Oppaan sisältö rakentui osallistujien toiveiden mukaisesti ja se sisältää: ajanhallinta tekniikan työkaluja, määritelmiä itsensä johtamisesta ja voimavarakeinoja hyvinvoinnista, aikatauluttamisesta ja psykologisen pääoman kyvyistä. Johtopäätökseni on, että opasta on nähty hyödylliseksi lähinnä sen käytännöllisyyden kannalta ja sille on kysyntää.
 
The purpose of this development task was to increase the understanding of the challenges of self-management to develop the self-employed student. The aim of the work was to find out the challenges and resources of self-management of a student entrepreneur, which can be utilized to balance a busy life. The thesis describes how a student entrepreneur can develop self-management by finding and utilizing resources in real-life situations. The target company is the author's own company, for which the final output will be made. The final output of the thesis is a self-management guide for the student entrepreneur, the purpose of which is to help other student entrepreneurs in the same life situation.
The knowledge base of the thesis consists of the theoretical and strategical perspective of self-management in general. Psychological capital, self-capability, personal well-being, and time management techniques are dealt with and described in the self-management section. The approach of this thesis was chosen to be in the style of research development, which examines the object to be developed with the help of service design model process. The method of co-development creation worked on a practical level in taking the research work forward, where the end product was to become a new concept, a guide for the studying en-trepreneur. A semi-structured interview and one participatory brainstorming workshop were chosen as the data collection methods for the development work. The analysis of the results was performed as a theory-guiding content analysis.
The results show that self-management is challenging and requires continues development. The need for resources is a necessity at the individual level. The scope of the topic was considered challenging yet satisfactory, and it was considered interesting and topical. The con-tent of the guide was built according to the wishes of the participants, and it includes: Techniques and tools for time management, definitions of self-management and resource tools for well-being, scheduling, and the underlining abilities of one’s own psychological capital. The author concludes that the guide is useful mainly in terms of its practicality and that there is a real need for it.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste