Eroperheiden tukeminen materiaalipaketin avulla : kehittämistyö Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kaakkois-Suomen piirille
Kotiranta, Anni; Pekkinen, Anni-Maria (2021)
Kotiranta, Anni
Pekkinen, Anni-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015638
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöinen väline Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kaakkois-Suomen piirin Nalle-ryhmän käyttöön. Nalle-ryhmä on vanhempien eron kokeneiden varhaiskasvatusikäisten lasten vertaistukiryhmä.
Työn tavoitteena oli kehittää Nalle-ryhmän toimintaa ja tukea eroperheille. Tavoitteena oli myös lisätä vanhemman osallisuutta lapsen tukemisessa vertaisryhmän aikana sekä sen jälkeen.
Nalle-ryhmän vanhemmille lähetettiin puolistrukturoitu kysely, jossa kartoitettiin vanhempien toiveita lisätuesta eron herättämien tunteiden käsittelyssä lasten kanssa. Vastausten perusteella aloitettiin varsinainen kehittämistyö, minkä tuotoksena valmistui tunnetaitoihin liittyviä tehtäviä ja muuta harjoitusmateriaalia sisältävä materiaalipaketti jaettavaksi ryhmän vanhemmille.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin eroa kriisinä sekä vanhemman että lapsen näkökulmasta, eroauttamisen palveluita sekä tunnetaitojen merkitystä. The purpose of this study was to develop a customer orientated method to help divorced families to cope with children’s emotions that can occur with divorce. The work was commissioned by the Southeast Finland district association of the Mannerheim League of Child Welfare. The commissioner has a peer support group for children under 7 years that deals with emotions the divorce process can raise. The developed method would be used by families of the support group.
A half-structured questionnaire was sent to the parents of the children’s support group. In this inquiry were e.g. questions about the experience with the support group, if parents had any need for more support and what kind of support they would have liked to have.
Based on the data collected from said questionnaire, a material package providing tips and useful exercises about children’s emotions and interaction skills was developed to parents. Theoretical part dealth with crisis, family support and emotional skills. Further study is required to determine if this material package is helpful.
Työn tavoitteena oli kehittää Nalle-ryhmän toimintaa ja tukea eroperheille. Tavoitteena oli myös lisätä vanhemman osallisuutta lapsen tukemisessa vertaisryhmän aikana sekä sen jälkeen.
Nalle-ryhmän vanhemmille lähetettiin puolistrukturoitu kysely, jossa kartoitettiin vanhempien toiveita lisätuesta eron herättämien tunteiden käsittelyssä lasten kanssa. Vastausten perusteella aloitettiin varsinainen kehittämistyö, minkä tuotoksena valmistui tunnetaitoihin liittyviä tehtäviä ja muuta harjoitusmateriaalia sisältävä materiaalipaketti jaettavaksi ryhmän vanhemmille.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin eroa kriisinä sekä vanhemman että lapsen näkökulmasta, eroauttamisen palveluita sekä tunnetaitojen merkitystä.
A half-structured questionnaire was sent to the parents of the children’s support group. In this inquiry were e.g. questions about the experience with the support group, if parents had any need for more support and what kind of support they would have liked to have.
Based on the data collected from said questionnaire, a material package providing tips and useful exercises about children’s emotions and interaction skills was developed to parents. Theoretical part dealth with crisis, family support and emotional skills. Further study is required to determine if this material package is helpful.