Fyysisen työkyvyn rastikierros OSAOn opiskelijoille Pohjois-Suomen Turvapuistoon
Mäntynenä, Janne (2021)
Mäntynenä, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115697
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä kaikkea fyysiseen työkykyyn liittyy. Toisena tarkoituksena oli suunnitella asiantuntijalähtöisesti uusi fyysisen työkyvyn rastikierros jo olemassa olevaan Pohjois-Suomen Turvapuistoon.
Toimeksiantajan näkökulmasta tavoitteena oli saada opiskelijoita heräteltyä työkykyaiheisiin sekä kiinnittämään huomiota omaan työ – ja opiskelukykyyn opintojensa aikana. Tämä lisäisi yleistä hyvinvointia ja edesauttaisi myös opintoja. Opiskelijoiden näkökulmasta tavoitteena oli lisätä heidän tietoaan fyysisistä osa-alueista sekä niihin liittyvistä aiheista, kuten palautuminen, työssä kuormittuminen ja ravitsemus. Tekijän tavoitteena oli tuottaa uudenlainen työkalu OSAOn henkilöstön käyttöön työkykyaiheen ympärille. Lisäksi opinnäytetyöntekijä halusi oppia kehittämisprosessin eri vaiheet.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä ja siinä käytettiin lineaarisen työn kehittämisen ja päätöksenteon mallia. Lineaarisen mallin vaiheita ovat tavoitteen määrittely, suunnittelu, toteutus, arviointi ja päättäminen.
Tavoitteiden määrittelyn jälkeen työtä suunniteltiin asiantuntijalähtöisesti kolmen eri fokusryhmän kanssa. Fokusryhmiin lukeutui turvapuistokouluttajia, OSAOn opetus – ja ohjaushenkilöstöä sekä kaksi liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiön (LIKES) työntekijää. Suunnittelun tuloksena syntyi Fyysisen työkyvyn rastikierros OSAOn opiskelijoille. Rastikierros sisältää neljä erilaista rastia: työn fyysiset kuormitustekijät, lihasvoima ja palautuminen, ergonomia sekä kestävyys ja liikkuvuus. Rasteilla on video, joka herättelee aiheeseen, informaatiotaulu, josta löytyy tietoa rastin aiheista sekä testejä ja tehtäviä, joita käyttäjät pääsevät tekemään.
Opinnäytetyön havaintojen sekä palautteen pohjalta opiskelijoiden tieto lisääntyi fyysisestä työkyvystä sekä sen aiheista kierroksen ansiosta. Lähes kaikki pilottiryhmien opiskelijat suosittelisivat uutta rastikierrosta muille opiskelijoille. Opinnäytetyön tuotos jää Pohjois-Suomen turvapuistoon sen yhteistyökumppaneiden ja koulutuskuntayhtymä OSAOn käyttöön. Jatkokehityksenä työn soveltuvuutta kokeillaan OSAOn eri koulutusaloille sekä Turvapuiston yhteistyökumppaneille. Näen myös tärkeänä, että kierrosta kehitetään edelleen vastaamaan tulevaisuuden tarpeita paremmin. Kierroksen markkinointiin kaavaillaan alustavasti videomateriaalia. Markkinointi mahdollistaisi laajemman kohderyhmän sekä antaisi selkeämmän kuvan uudesta tuotoksesta.
Toimeksiantajan näkökulmasta tavoitteena oli saada opiskelijoita heräteltyä työkykyaiheisiin sekä kiinnittämään huomiota omaan työ – ja opiskelukykyyn opintojensa aikana. Tämä lisäisi yleistä hyvinvointia ja edesauttaisi myös opintoja. Opiskelijoiden näkökulmasta tavoitteena oli lisätä heidän tietoaan fyysisistä osa-alueista sekä niihin liittyvistä aiheista, kuten palautuminen, työssä kuormittuminen ja ravitsemus. Tekijän tavoitteena oli tuottaa uudenlainen työkalu OSAOn henkilöstön käyttöön työkykyaiheen ympärille. Lisäksi opinnäytetyöntekijä halusi oppia kehittämisprosessin eri vaiheet.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä ja siinä käytettiin lineaarisen työn kehittämisen ja päätöksenteon mallia. Lineaarisen mallin vaiheita ovat tavoitteen määrittely, suunnittelu, toteutus, arviointi ja päättäminen.
Tavoitteiden määrittelyn jälkeen työtä suunniteltiin asiantuntijalähtöisesti kolmen eri fokusryhmän kanssa. Fokusryhmiin lukeutui turvapuistokouluttajia, OSAOn opetus – ja ohjaushenkilöstöä sekä kaksi liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiön (LIKES) työntekijää. Suunnittelun tuloksena syntyi Fyysisen työkyvyn rastikierros OSAOn opiskelijoille. Rastikierros sisältää neljä erilaista rastia: työn fyysiset kuormitustekijät, lihasvoima ja palautuminen, ergonomia sekä kestävyys ja liikkuvuus. Rasteilla on video, joka herättelee aiheeseen, informaatiotaulu, josta löytyy tietoa rastin aiheista sekä testejä ja tehtäviä, joita käyttäjät pääsevät tekemään.
Opinnäytetyön havaintojen sekä palautteen pohjalta opiskelijoiden tieto lisääntyi fyysisestä työkyvystä sekä sen aiheista kierroksen ansiosta. Lähes kaikki pilottiryhmien opiskelijat suosittelisivat uutta rastikierrosta muille opiskelijoille. Opinnäytetyön tuotos jää Pohjois-Suomen turvapuistoon sen yhteistyökumppaneiden ja koulutuskuntayhtymä OSAOn käyttöön. Jatkokehityksenä työn soveltuvuutta kokeillaan OSAOn eri koulutusaloille sekä Turvapuiston yhteistyökumppaneille. Näen myös tärkeänä, että kierrosta kehitetään edelleen vastaamaan tulevaisuuden tarpeita paremmin. Kierroksen markkinointiin kaavaillaan alustavasti videomateriaalia. Markkinointi mahdollistaisi laajemman kohderyhmän sekä antaisi selkeämmän kuvan uudesta tuotoksesta.