OSAAMISEN JOHTAMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA
Suomalainen, Matti (2021)
Suomalainen, Matti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115773
Tiivistelmä
Ammatillinen opetus oli muuttunut viime vuosina paljon ja nopeasti. Opetuksen muuttu-miseen olivat vaikuttaneet lainsäädännön muutokset, koulutusta ohjaavat asiakirjat sekä muuttuva työelämä. Opinnäytetyöni tavoite oli varmistaa henkilöstön osaaminen muuttu-neessa opettajuudessa.
Työelämässä muutoksia olivat aiheuttaneet työvoiman väheneminen. Vähenevä työvoima oli lisännyt yritysten halua kehittää olemassa olevan työvoiman osaamista, mistä oli muo-dostunut lisääntynyt jatkuvan oppimisen tarve. Opinnäytetyössäni selvitin työelämän tar-peista sekä Riverian osaamisen johtamisen nykytilaa
Koulutuspoliittinen selonteko painottaa oppimista läpi työuran, syventää työelämäyhteyttä koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä lisää oppijalähtöisten opintopolkujen to-teuttamista.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Riveria-oppilaitokselle. Opinnäytetyö sisältää kehittämissuunni-telman, jossa lisätään yrityselämän kuulemista opetuksen suunnittelussa. Lisäksi on laa-dittu opettajien osaamisen kartoittamiseen uudet lomakkeet kehityskeskustelujen tueksi.
Työelämässä muutoksia olivat aiheuttaneet työvoiman väheneminen. Vähenevä työvoima oli lisännyt yritysten halua kehittää olemassa olevan työvoiman osaamista, mistä oli muo-dostunut lisääntynyt jatkuvan oppimisen tarve. Opinnäytetyössäni selvitin työelämän tar-peista sekä Riverian osaamisen johtamisen nykytilaa
Koulutuspoliittinen selonteko painottaa oppimista läpi työuran, syventää työelämäyhteyttä koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä lisää oppijalähtöisten opintopolkujen to-teuttamista.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Riveria-oppilaitokselle. Opinnäytetyö sisältää kehittämissuunni-telman, jossa lisätään yrityselämän kuulemista opetuksen suunnittelussa. Lisäksi on laa-dittu opettajien osaamisen kartoittamiseen uudet lomakkeet kehityskeskustelujen tueksi.