Opiskelijaohjauksen työkalun kehittäminen Laurealle
Kyttä, Janika (2021)
Kyttä, Janika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115776
Tiivistelmä
Työn tavoite oli kehittää ohjaustyökalu Laurea-ammattikorkeakoululle, opiskelijoiden ja tuutoropettajien käyttöön. Kehittämistehtävänä oli kuulla opiskelijoita ja tuutoropettajia siitä, mikä ohjaamisessa on haasteellista ja mihin työkalua tarvitaan. Työn tietoperusta rakentuu ohjauksen käsitteisiin ja motivaatioon.
Mirossa tehtyjen haastatteluiden perusteella luotiin prototyyppilomake. Lomakkeella on tarkoitus ohjata tuutorkeskustelua siten, että opiskelijalle ja tuutoropettajalle muodostuu selkeä ja realistinen kuva opintojen toteuttamisesta ja tavoitteesta.
Lomaketta on muokattu prototyyppien testauksesta saatujen kommenttien perusteella. Lomake on edelleen hyvin pelkistetty ja sitä on tarkoitus kehittää visuaalisemmaksi myöhemmin. Tällä hetkellä työkalu on käytössä Laureassa L160-ohjauksessa.
Jatkotoimenpiteinä työkalulle on sen kehittäminen jatkuvasti visuaalisemmaksi, käyttökokemusten kerääminen ja oppimiskokemuksen muotoilun hyödyntäminen.
Mirossa tehtyjen haastatteluiden perusteella luotiin prototyyppilomake. Lomakkeella on tarkoitus ohjata tuutorkeskustelua siten, että opiskelijalle ja tuutoropettajalle muodostuu selkeä ja realistinen kuva opintojen toteuttamisesta ja tavoitteesta.
Lomaketta on muokattu prototyyppien testauksesta saatujen kommenttien perusteella. Lomake on edelleen hyvin pelkistetty ja sitä on tarkoitus kehittää visuaalisemmaksi myöhemmin. Tällä hetkellä työkalu on käytössä Laureassa L160-ohjauksessa.
Jatkotoimenpiteinä työkalulle on sen kehittäminen jatkuvasti visuaalisemmaksi, käyttökokemusten kerääminen ja oppimiskokemuksen muotoilun hyödyntäminen.