Mobiilirobottien ja vihivaunujen kokonaismarkkinoiden suuruus Suomessa : markkinatutkimus sisälogistiikan automatisoinnista
Ternava, Anita (2021)
Ternava, Anita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115793
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä aiheena on yleisesti mobiilirobottien ja vihivaunujen kokonaismarkkinataso. Tutkimuksen toimeksiantaja on yritys, jonka palveluksessa tutkija työskentelee.
Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää mobiilirobottien ja vihivaunujen markkinoita Suomessa, sekä x yrityksen potentiaalia markkinoissa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen sekä kvantitatiivinen. Tutkimuksen menetelmä oli kyselytutkimus, joka laadittiin Surveymonkey-alustaa käyttäen. Markkinatutkimus toteutettiin pääasiana kvalitatiivisena markkinatutkimuksena, mutta kyselyssä oli myös kvantitatiivisia kysymyksiä. Kysely lähetettiin sähköpostitse kohderyhmälle. Kysely myös jaettiin sosiaalisessa mediassa LinkedIn-verkkopalvelua hyödyntäen. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinatutkimuksen eri vaiheita ja teoriaa, sisälogistiikkaa sekä automatisoinnin ratkaisuja.
Markkinatutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että mobiiliroboteilla ja vihivaunuilla on kysyntää ja potentiaalia. Tuloksista myös ilmeni, että mobiilirobottien ja vihivaunujen markkina saattaa olla vielä kasvuvaiheessa. Emme kuitenkaan saaneet käsitystä markkinoiden suuruudesta johtuen alhaisesta vastausprosentista. Samalla myös ei olut täysin varmaa, ovatko kyselyyn vastanneet oikeat henkilöt ja oikea kohderyhmä. Yritys sai suuntaa antavan käsityksen potentiaalisista kohderyhmistä ja mobiilirobottien sekä vihivaunujen investointien suuruudesta.
Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää mobiilirobottien ja vihivaunujen markkinoita Suomessa, sekä x yrityksen potentiaalia markkinoissa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen sekä kvantitatiivinen. Tutkimuksen menetelmä oli kyselytutkimus, joka laadittiin Surveymonkey-alustaa käyttäen. Markkinatutkimus toteutettiin pääasiana kvalitatiivisena markkinatutkimuksena, mutta kyselyssä oli myös kvantitatiivisia kysymyksiä. Kysely lähetettiin sähköpostitse kohderyhmälle. Kysely myös jaettiin sosiaalisessa mediassa LinkedIn-verkkopalvelua hyödyntäen. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinatutkimuksen eri vaiheita ja teoriaa, sisälogistiikkaa sekä automatisoinnin ratkaisuja.
Markkinatutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että mobiiliroboteilla ja vihivaunuilla on kysyntää ja potentiaalia. Tuloksista myös ilmeni, että mobiilirobottien ja vihivaunujen markkina saattaa olla vielä kasvuvaiheessa. Emme kuitenkaan saaneet käsitystä markkinoiden suuruudesta johtuen alhaisesta vastausprosentista. Samalla myös ei olut täysin varmaa, ovatko kyselyyn vastanneet oikeat henkilöt ja oikea kohderyhmä. Yritys sai suuntaa antavan käsityksen potentiaalisista kohderyhmistä ja mobiilirobottien sekä vihivaunujen investointien suuruudesta.