Uuden koulutustuotteen kehittäminen ammatilliselle oppilaitokselle : case: Verkkokauppa tutuksi! -koulutus
Liimatainen, Joonas (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Liimatainen, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115797
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, miten verkkoliiketoiminnan käynnistäminen edesauttaa pk- ja mikroyritysten liiketoimintaedellytyksiä, miten digitalisaatio on muuttanut ostokäyttäytymistä ja millaisella koulutuksella Koulutuskeskus Salpaus ammatillisena oppilaitoksena voi auttaa yrityksiä verkkoliiketoiminnan käynnistämisessä.
Tietoperustassa tarkasteltiin digitalisaation vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan. Digitalisaatiota käsiteltiin yleisenä ilmiönä, joka vaikuttaa voimakkaasti liiketoimintaympäristöihin. Ostokäyttäytymisen muutosta käsiteltiin kuluttajatrendien ja ajureiden kautta. Näiden avulla muodostettiin kuva ostokäyttäytymisen muutoksesta. Lisäksi työssä tarkasteltiin koulutuksen kasvatustieteellistä näkökulmaan.
Kehittämishanke toteutettiin tutkimuksellisen kehittämisen menetelmin hyödyntäen innovaation tuottamisen lähestymistapaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista aineistoa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yrittäjiä, hyödyntämällä luovan ongelmanratkaisun menetelmiä työpajoissa sekä dokumenttitutkimusta ja -analyysiä.
Hankkeen tuloksena syntyi uusi pk- ja mikroyrityksille suunnattu koulutustuote, joka keskittyy verkkoliiketoimintaan liittyvän osaamisen hankkimiseen. Koulutustuote vastaa yrityselämältä saadun hiljaisen viestin sekä haastattelututkimuksen pohjalta esiin nousseita tarpeita. Kehittämishanke vahvistaa Koulutuskeskus Salpauksen yritys- ja työelämälle suunnattua koulutustarjontaa sekä tarjoaa tutkittua tietoa uusien verkkoliiketoimintaan liittyvien koulutustuotteiden kehittämistä varten.
Tietoperustassa tarkasteltiin digitalisaation vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan. Digitalisaatiota käsiteltiin yleisenä ilmiönä, joka vaikuttaa voimakkaasti liiketoimintaympäristöihin. Ostokäyttäytymisen muutosta käsiteltiin kuluttajatrendien ja ajureiden kautta. Näiden avulla muodostettiin kuva ostokäyttäytymisen muutoksesta. Lisäksi työssä tarkasteltiin koulutuksen kasvatustieteellistä näkökulmaan.
Kehittämishanke toteutettiin tutkimuksellisen kehittämisen menetelmin hyödyntäen innovaation tuottamisen lähestymistapaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista aineistoa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yrittäjiä, hyödyntämällä luovan ongelmanratkaisun menetelmiä työpajoissa sekä dokumenttitutkimusta ja -analyysiä.
Hankkeen tuloksena syntyi uusi pk- ja mikroyrityksille suunnattu koulutustuote, joka keskittyy verkkoliiketoimintaan liittyvän osaamisen hankkimiseen. Koulutustuote vastaa yrityselämältä saadun hiljaisen viestin sekä haastattelututkimuksen pohjalta esiin nousseita tarpeita. Kehittämishanke vahvistaa Koulutuskeskus Salpauksen yritys- ja työelämälle suunnattua koulutustarjontaa sekä tarjoaa tutkittua tietoa uusien verkkoliiketoimintaan liittyvien koulutustuotteiden kehittämistä varten.