Sähköautojen latauspalvelujen saatavuus ja hinnoittelumallit. Case Helsingin kaupunki.
Jaime Maya, Rogelio (2021)
Jaime Maya, Rogelio
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315862
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää sähköautojen latauspalveluiden käytössä olevia vaihtoehtoja ja hinnoittelumalleja Helsingin kaupungin alueella keväällä 2021. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Helsingin kaupungin Sosiaali- ja terveystoimiala (Sote). Toimeksiantaja käyttää tutkimuksen tuloksia oman päätöksentekonsa tukena latauspalveluiden kehittämisessä kaupungin alueella sekä sähköautojen kokonaiskustannusten arvioinnissa.
Tutkimuksen viitekehyksenä ja tietoperustana toimivat tutkimukset ja ennusteet sähköautojen ja latauspalvelujen käytöstä tulevaisuudessa, eri vaihtoehdot latauspalveluiden mahdollisissa hinnoittelumalleissa sekä sijaintiteoria, jonka avulla voidaan arvioida latauspalveluiden optimaalinen sijainti.
Sopimuksessa toimeksiantajan kanssa suoritettiin määrällinen tutkimus ja kokonaisotanta Helsingin kaupungin alueella sijaitsevista latausasemista. Tiedot kerättiin julkisista sähköisistä lähteistä käyttäen eri palvelujen nettisivuja sekä palveluntarjoajien mobiilisovelluksia.
Helsingin alueella oli tutkimushetkellä 201 latausasemaa ja niissä yhteensä 1361 latauspistettä. Suurin osa latausasemista on julkisia ja ne keskittyvät korkeampien asukastiheyksien yhteyteen. Hinnoittelumalleja on käytössä kahta tyyppiä: eur / tunti ja eur / kWh. Hintavariaatio on latauspalveluissa suhteellisen pientä. Operaattoreita ja palveluntarjoajia toimii molempia Helsingissä alle 10. Lataustehoissa on suurta vaihtelua.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona voidaan lisäksi todeta, että sähköautojen latauspalvelut ovat vielä kehitysvaiheessa. Julkisista lähteistä saatavilla olevat tiedot ovat tällä hetkellä vielä puutteelliset eivätkä ne ole yhdenmukaisia kuluttajan näkökulmasta. Aihealue tulee vaatimaan lähivuosina vielä paljon lisää tutkimusta eri toimijoiden näkökulmista, jotta palveluista saadaan kaikkia osapuolia palvelevia.
Tutkimuksen viitekehyksenä ja tietoperustana toimivat tutkimukset ja ennusteet sähköautojen ja latauspalvelujen käytöstä tulevaisuudessa, eri vaihtoehdot latauspalveluiden mahdollisissa hinnoittelumalleissa sekä sijaintiteoria, jonka avulla voidaan arvioida latauspalveluiden optimaalinen sijainti.
Sopimuksessa toimeksiantajan kanssa suoritettiin määrällinen tutkimus ja kokonaisotanta Helsingin kaupungin alueella sijaitsevista latausasemista. Tiedot kerättiin julkisista sähköisistä lähteistä käyttäen eri palvelujen nettisivuja sekä palveluntarjoajien mobiilisovelluksia.
Helsingin alueella oli tutkimushetkellä 201 latausasemaa ja niissä yhteensä 1361 latauspistettä. Suurin osa latausasemista on julkisia ja ne keskittyvät korkeampien asukastiheyksien yhteyteen. Hinnoittelumalleja on käytössä kahta tyyppiä: eur / tunti ja eur / kWh. Hintavariaatio on latauspalveluissa suhteellisen pientä. Operaattoreita ja palveluntarjoajia toimii molempia Helsingissä alle 10. Lataustehoissa on suurta vaihtelua.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona voidaan lisäksi todeta, että sähköautojen latauspalvelut ovat vielä kehitysvaiheessa. Julkisista lähteistä saatavilla olevat tiedot ovat tällä hetkellä vielä puutteelliset eivätkä ne ole yhdenmukaisia kuluttajan näkökulmasta. Aihealue tulee vaatimaan lähivuosina vielä paljon lisää tutkimusta eri toimijoiden näkökulmista, jotta palveluista saadaan kaikkia osapuolia palvelevia.