"Kaikki pimpit on erilaisia" TikTok-mobiilisovellus seksuaalikasvatuksen välineenä
Lahtinen, Mirka (2021)
Lataukset:
Lahtinen, Mirka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315882
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa nuoret tavoittavaa seksuaalikasvatusmateriaalia TikTok-mobiilisovelluksen välityksellä ja näin tukea nuorten seksuaalioikeuksien tasa-arvoisempaa toteutumista. Lisäksi keskeisenä tavoitteena oli nuorten osallistaminen projektissa ja seksuaalikasvatuksen vuorovaikutteisuuden toteutuminen. Opinnäytetyössä pyrittiin myös huomioimaan työelämäkumppanin, Vantaan Tyttöjen Tilan, toiminnassa keskeiset turvallisemman tilan periaatteet, sekä tuotettavan sisällön sukupuolisensitiivisyys. Opinnäytetyön tuotoksena suunniteltiin ja toteutettiin TikTok-alustalle seksuaalikasvatusvideoiden postaussarja, joka koostui kahdeksasta eri seksuaalisuuden teemoja käsittelevästä videosta. Tuotoksen avulla tutkittiin TikTok-mobiilisovelluksen soveltuvuutta informatiivisen sisällön jakamisessa ja seksuaalikasvatuksen välineenä. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu sen keskeisiin käsitteisiin, joita ovat seksuaalikasvatus, seksuaalioikeudet sekä sukupuolisensitiivisyys.
Seksuaalikasvatuksellisia teemoja valittaessa toteutettiin nuorille suunnattu Instagram-kysely, jonka avulla he pääsivät vaikuttamaan postaussarjaan valittaviin teemoihin. Postaussarjan teemoiksi valikoituivat pimppi, immenkalvo, grooming, seksuaalinen itsemääräämisoikeus, eka kerta, seksiin liittyvät piilonormit, aseksuaalisuus sekä seksuaaliseen haluun vaikuttavat tekijät. Seksuaalikasvatusvideot tavoittivat nuoria laajasti ja keräsivät suuren määrän katselukertoja. Videoiden julkaisu projektin aikana sekä TikTokissa että Vantaan Tyttöjen Tilan Instagram–tilillä loi mielenkiintoisen vertailuasetelman eri sosiaalisen median kanavien ja niiden seuraajien välillä, mikä oli nähtävissä opinnäytetyöni tuloksissa. Eniten huomiota nuorten suosimassa TikTokissa saivat seksitapoihin ja anatomiaan liittyvät teemat, kun taas Instagramissa, jossa tilin seuraajat ovat laajasti myös eri yhteistyökumppaneita ja alan ammattilaisia, suosituimmiksi katselukertojen perusteella seksitapojen rinnalle nousivat seksuaaliväkivallan ehkäisyä käsittelevät videot, jotka TikTokin puolella saivat teemoista vaisuimman vastaanoton. Verrattaessa TikTokia ja Instagramia nuorten tavoittamisen tehokkuudessa, on TikTokin tavoittavuus opinnäytetyön tulosten mukaan ylivoimaista nuorten kohderyhmässä. Opinnäytetyön tulosten pohjalta TikTok osoittautui toimivaksi kanavaksi nuorten tavoittamiseen, mikä olisi tulevaisuudessa hyvä huomioida järjestökentällä nuorille suunnattuja sosiaalisen median sisältöjä tuotettaessa.
Seksuaalikasvatuksellisia teemoja valittaessa toteutettiin nuorille suunnattu Instagram-kysely, jonka avulla he pääsivät vaikuttamaan postaussarjaan valittaviin teemoihin. Postaussarjan teemoiksi valikoituivat pimppi, immenkalvo, grooming, seksuaalinen itsemääräämisoikeus, eka kerta, seksiin liittyvät piilonormit, aseksuaalisuus sekä seksuaaliseen haluun vaikuttavat tekijät. Seksuaalikasvatusvideot tavoittivat nuoria laajasti ja keräsivät suuren määrän katselukertoja. Videoiden julkaisu projektin aikana sekä TikTokissa että Vantaan Tyttöjen Tilan Instagram–tilillä loi mielenkiintoisen vertailuasetelman eri sosiaalisen median kanavien ja niiden seuraajien välillä, mikä oli nähtävissä opinnäytetyöni tuloksissa. Eniten huomiota nuorten suosimassa TikTokissa saivat seksitapoihin ja anatomiaan liittyvät teemat, kun taas Instagramissa, jossa tilin seuraajat ovat laajasti myös eri yhteistyökumppaneita ja alan ammattilaisia, suosituimmiksi katselukertojen perusteella seksitapojen rinnalle nousivat seksuaaliväkivallan ehkäisyä käsittelevät videot, jotka TikTokin puolella saivat teemoista vaisuimman vastaanoton. Verrattaessa TikTokia ja Instagramia nuorten tavoittamisen tehokkuudessa, on TikTokin tavoittavuus opinnäytetyön tulosten mukaan ylivoimaista nuorten kohderyhmässä. Opinnäytetyön tulosten pohjalta TikTok osoittautui toimivaksi kanavaksi nuorten tavoittamiseen, mikä olisi tulevaisuudessa hyvä huomioida järjestökentällä nuorille suunnattuja sosiaalisen median sisältöjä tuotettaessa.