Kognitiiviset vinoumat kriisiviestintästrategiasta päätettäessä
Repo, Katriina (2021)
Repo, Katriina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315899
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, vaikuttavatko kognitiiviset vinoumat päätöksentekoon kriisiviestintästrategiasta päätettäessä. Tavoitteena oli tutkia, millaisille kognitiivisille vinoumille kriisiolosuhde voi altistaa päätöksentekijät. Kehittämistehtävänä oli esittää työssä ilmenneiden seikkojen perusteella sellaisia kehitysehdotuksia, joita organisaatiot voivat hyödyntää varautumisessaan ja strategisessa suunnittelussaan.
Tietoperustassa hyödynnettiin kriisiviestintäkirjallisuutta sekä esiteltiin kognitiivisia vinoumia sekä niiden vaikutuksia kriisipäätöksenteon sekä kriisiviestintästrategiasta päättämisen kontekstissa. Työ esittelee ja hyödyntää ajankohtaisia kansainvälisiä tutkimustuloksia kriisiviestintästrategioiden käyttämisestä organisaatioissa. Kognitiivisten vinoumien esittelyssä keskitytään yli-itsevarmuuden vinoumaan, liiallisen optimismin vinoumaan sekä hyperboliseen diskonttaukseen.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin verkkopohjaisena survey-kyselynä viestinnän asiantuntijatehtävissä toimiville henkilöille. Survey-kyselyssä selvitettiin viestinnän asiantuntijoiden kokemuksia ja näkemyksiä itse hoitamiensa kriisien päätöksenteosta. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään, miten eri olosuhteet ovat vaikuttaneet päätöksentekoon kriisiviestintästrategiasta. Vastauksia tarkasteltiin tilastollisin menetelmin.
Työn tulokset kertovat, että kognitiivisille vinoumille on mahdollista altistua kriisiviestintästrategiasta päätettäessä. Survey-kyselyyn osallistui 23 vastaajaa, joten kvantitatiiviseen analyysiin perustuvia päätelmiä ei voi yleistää tilastollisessa mielessä. Vastauksista ilmenevien olosuhteiden merkitystä käsitellään kehittämistehtävässä, jossa ehdotetaan organisaatioille käytännön keinoja kognitiivisten vinoumien vaikutusten vähentämiseen kriisipäätöksenteossa. Kehittämisehdotuksina ehdotetaan, että organisaatioissa varauduttaisiin kognitiivisten vinoumien vaikutuksiin kriisiolosuhteissa ja kriisiviestintästrategiasta päätettäessä. Työn johtopäätöksissä esitellään 12 keinoa, joiden avulla kriisipäätöksenteon olosuhteita etukäteen parantamalla voidaan pienentää kognitiivisille vinoumille altistumisen riskiä organisaatioissa.
Tietoperustassa hyödynnettiin kriisiviestintäkirjallisuutta sekä esiteltiin kognitiivisia vinoumia sekä niiden vaikutuksia kriisipäätöksenteon sekä kriisiviestintästrategiasta päättämisen kontekstissa. Työ esittelee ja hyödyntää ajankohtaisia kansainvälisiä tutkimustuloksia kriisiviestintästrategioiden käyttämisestä organisaatioissa. Kognitiivisten vinoumien esittelyssä keskitytään yli-itsevarmuuden vinoumaan, liiallisen optimismin vinoumaan sekä hyperboliseen diskonttaukseen.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin verkkopohjaisena survey-kyselynä viestinnän asiantuntijatehtävissä toimiville henkilöille. Survey-kyselyssä selvitettiin viestinnän asiantuntijoiden kokemuksia ja näkemyksiä itse hoitamiensa kriisien päätöksenteosta. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään, miten eri olosuhteet ovat vaikuttaneet päätöksentekoon kriisiviestintästrategiasta. Vastauksia tarkasteltiin tilastollisin menetelmin.
Työn tulokset kertovat, että kognitiivisille vinoumille on mahdollista altistua kriisiviestintästrategiasta päätettäessä. Survey-kyselyyn osallistui 23 vastaajaa, joten kvantitatiiviseen analyysiin perustuvia päätelmiä ei voi yleistää tilastollisessa mielessä. Vastauksista ilmenevien olosuhteiden merkitystä käsitellään kehittämistehtävässä, jossa ehdotetaan organisaatioille käytännön keinoja kognitiivisten vinoumien vaikutusten vähentämiseen kriisipäätöksenteossa. Kehittämisehdotuksina ehdotetaan, että organisaatioissa varauduttaisiin kognitiivisten vinoumien vaikutuksiin kriisiolosuhteissa ja kriisiviestintästrategiasta päätettäessä. Työn johtopäätöksissä esitellään 12 keinoa, joiden avulla kriisipäätöksenteon olosuhteita etukäteen parantamalla voidaan pienentää kognitiivisille vinoumille altistumisen riskiä organisaatioissa.