Kestävä omakotirakentaminen 2020-luvulla
Vähäkangas, Suvi; Willman, Milla (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vähäkangas, Suvi
Willman, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415929
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kestävää rakentamista omakotirakentajan rakennuttamisprojektissa tekemien valintojen kautta. Työn tarkoituksena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle ja kehittää alaa kestävän rakentamisen kuluttajatiedon lisäämisen kautta. Toimeksiantajana työssä toimi Pientaloteollisuus PTT ry, jonka jäsenyrityksiä ovat Suomen suurimmat talotoimittajat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kestävästä kehityksestä, ympäristötavoitteista, yritysvastuusta, asiakaskeskeisestä liiketoimintalogiikasta, palvelumuotoilusta ja kuluttajakäyttäytymisestä. Kehittämistehtävässä kartoitettiin kuluttajien arvoja ja päätöksentekoon vaikuttavia asioita rakennusmateriaalien valinnoissa. Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilusta tuttua tuplatimanttimallia. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä, ja siinä tavoitettiin 24 omakotirakennuttajaa Helsingin, Espoon ja Vantaan ja niiden ympäryskuntien alueella. Haastateltavat olivat rakentaneet tai aloittaneet rakentamaan omakotitaloa vuosien 2020 tai 2021 aikana. Tutkimuksessa keskityttiin löytämään omakotirakennuttajien ostamiseen vaikuttavia arvoja, päätöksentekoon vaikuttavia tietoja, asioita, ihmisiä, argumentteja ja mahdollisia ostamisen esteitä. Tutkimuksen tarkoituksena oli etsiä tekijöitä, jotka ohjaavat kuluttajaa kohti hänen tekemiään valintoja.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että alan toimijoilta tarvitaan toimenpiteitä kestävän rakentamisen tietoisuuden lisäämiseksi. Kestävän rakentamisen tietoisuuden lisääntyessä rakentamista voidaan ohjata kohti ympäristöystävällisempää ja kestävämpää suuntaa. Tulosten perusteella kestävän rakentamisen teemat olivat osittain hyvin rakennuttajien hallussa, mutta kestävät arvot eivät näkyneet heidän tekemissään valinnoissa. Tutkimuksen tulosten perusteella esitettiin kolme kehitysehdotusta, joilla kestävää rakentamista voisi edistää. Näitä ovat vastuullisuusviestintä, SHIFT-mallin hyödyntäminen markkinoinnissa ja uusien tuotteiden kehittäminen kiertotalouden näkökulmasta.
Asiasanat: rakentaminen, kestäväkehitys, kuluttaja, päätöksenteko, arvot
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kestävästä kehityksestä, ympäristötavoitteista, yritysvastuusta, asiakaskeskeisestä liiketoimintalogiikasta, palvelumuotoilusta ja kuluttajakäyttäytymisestä. Kehittämistehtävässä kartoitettiin kuluttajien arvoja ja päätöksentekoon vaikuttavia asioita rakennusmateriaalien valinnoissa. Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilusta tuttua tuplatimanttimallia. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä, ja siinä tavoitettiin 24 omakotirakennuttajaa Helsingin, Espoon ja Vantaan ja niiden ympäryskuntien alueella. Haastateltavat olivat rakentaneet tai aloittaneet rakentamaan omakotitaloa vuosien 2020 tai 2021 aikana. Tutkimuksessa keskityttiin löytämään omakotirakennuttajien ostamiseen vaikuttavia arvoja, päätöksentekoon vaikuttavia tietoja, asioita, ihmisiä, argumentteja ja mahdollisia ostamisen esteitä. Tutkimuksen tarkoituksena oli etsiä tekijöitä, jotka ohjaavat kuluttajaa kohti hänen tekemiään valintoja.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että alan toimijoilta tarvitaan toimenpiteitä kestävän rakentamisen tietoisuuden lisäämiseksi. Kestävän rakentamisen tietoisuuden lisääntyessä rakentamista voidaan ohjata kohti ympäristöystävällisempää ja kestävämpää suuntaa. Tulosten perusteella kestävän rakentamisen teemat olivat osittain hyvin rakennuttajien hallussa, mutta kestävät arvot eivät näkyneet heidän tekemissään valinnoissa. Tutkimuksen tulosten perusteella esitettiin kolme kehitysehdotusta, joilla kestävää rakentamista voisi edistää. Näitä ovat vastuullisuusviestintä, SHIFT-mallin hyödyntäminen markkinoinnissa ja uusien tuotteiden kehittäminen kiertotalouden näkökulmasta.
Asiasanat: rakentaminen, kestäväkehitys, kuluttaja, päätöksenteko, arvot