Brändi-identiteetti kasvun työkaluna
Peltoniemi, Silvia (2021)
Peltoniemi, Silvia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415941
Tiivistelmä
Pienillä ja keskisuurilla yrityksellä ei yleensä ole aikaa ja resursseja brändin kehittämiseen ja rakentamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa pääsemään alkuun brändin rakentamisessa ja kehittämisessä. Tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen työkalu, jonka avulla yrityksen johtaja voisi rakentaa vahvaa brändiä ja sitä kautta vahvistaa asiakassuhteita sekä kasvattaa liiketoimintaansa. Brändi-identiteetin määrittely on vahvan brändin rakentamisen ensimmäinen vaihe useiden lähteiden mukaan, joten sen luomisesta tuli opinnäytetyön keskeisin tavoite.
Pk-yrityksen brändin keskeisin tekijä on yrityksen johtaja ja omistaja. Tyypillisesti hänen arvonsa ja imagonsa peilautuu liiketoiminnan läpi aina brändi-imagoon asti. Koko brändin syntyminen on riippuvainen omistajan sitoutuneisuudesta brändin rakentamiseen. Pk-yrityksen brändi-identiteetti voidaan jakaa neljään ulottuvuuteen, brändi henkilönä, brändi tuotteena, brändi symbolina ja brändi organisaationa. Nämä neljä ulottuvuutta muodostavat neljä ensimmäistä brändin syntymisen vaihetta. Viides vaihe on muodostunut brändi-identiteetti, josta brändi muotoutuu ja kasvaa.
Opinnäytetyön keskeiseksi aineistoksi muodostui yrittäjälle teetetty teemahaastattelu, jonka tarkoituksena oli löytää toimeksiantajan brändi-identiteetin elementit. Kerätty aineisto pilkottiin teorioiden avulla osiin, joista sitten tehtiin tulkinnat sekä muodostettiin toimeksiantajan brändi-identiteetti. Toimeksiantajan ylivoimainen vahvuus piilee heidän kyvyssään ymmärtää asiakastaan. Koko korjaamon liiketoiminta perustuu aidosti asiakkaan lähtökohtiin, siihen mitä kukin asiakas haluaa palvelulla saavuttaa.
Luodun brändi-identiteetin käytettävyyttä testattiin muodostamalla yritykselle aito ja kilpailukykyinen brändilupaus, jota yritys voi tulevaisuudessa käyttää viestinnässään. Lupauksen muodostamisen avuksi suunniteltiin, yhdessä toimeksiantajan kanssa, asiakkaan tyypillinen palvelupolku hyötyjen ja etujen näkökulmasta sekä tehtiin analyysi kilpailijoiden esittämistä lupauksista.
Määritelty brändi-identiteetti auttaa toimeksiantajaa yhtenevien, innostavien, sekä ulkoisten että sisäisten, viestien suunnittelussa. Yritys voisi käyttää luotua työkalua kotisivujen ja toimitilojen visuaalisen ilmeen parantamisessa. Brändi-identiteetti selkeyttää, millaisena palvelu halutaan nähdä ja mitkä ovat ne asiat, joihin yrityksen tulee keskittyä brändiä kehittäessään ja johtaessaan. Brändi-identiteetti on monipuolinen työkalu, jota voidaan käyttää brändin johtamisen lisäksi esimerkiksi henkilöstön ja strategian johtamisen työkaluna.
Pk-yrityksen brändin keskeisin tekijä on yrityksen johtaja ja omistaja. Tyypillisesti hänen arvonsa ja imagonsa peilautuu liiketoiminnan läpi aina brändi-imagoon asti. Koko brändin syntyminen on riippuvainen omistajan sitoutuneisuudesta brändin rakentamiseen. Pk-yrityksen brändi-identiteetti voidaan jakaa neljään ulottuvuuteen, brändi henkilönä, brändi tuotteena, brändi symbolina ja brändi organisaationa. Nämä neljä ulottuvuutta muodostavat neljä ensimmäistä brändin syntymisen vaihetta. Viides vaihe on muodostunut brändi-identiteetti, josta brändi muotoutuu ja kasvaa.
Opinnäytetyön keskeiseksi aineistoksi muodostui yrittäjälle teetetty teemahaastattelu, jonka tarkoituksena oli löytää toimeksiantajan brändi-identiteetin elementit. Kerätty aineisto pilkottiin teorioiden avulla osiin, joista sitten tehtiin tulkinnat sekä muodostettiin toimeksiantajan brändi-identiteetti. Toimeksiantajan ylivoimainen vahvuus piilee heidän kyvyssään ymmärtää asiakastaan. Koko korjaamon liiketoiminta perustuu aidosti asiakkaan lähtökohtiin, siihen mitä kukin asiakas haluaa palvelulla saavuttaa.
Luodun brändi-identiteetin käytettävyyttä testattiin muodostamalla yritykselle aito ja kilpailukykyinen brändilupaus, jota yritys voi tulevaisuudessa käyttää viestinnässään. Lupauksen muodostamisen avuksi suunniteltiin, yhdessä toimeksiantajan kanssa, asiakkaan tyypillinen palvelupolku hyötyjen ja etujen näkökulmasta sekä tehtiin analyysi kilpailijoiden esittämistä lupauksista.
Määritelty brändi-identiteetti auttaa toimeksiantajaa yhtenevien, innostavien, sekä ulkoisten että sisäisten, viestien suunnittelussa. Yritys voisi käyttää luotua työkalua kotisivujen ja toimitilojen visuaalisen ilmeen parantamisessa. Brändi-identiteetti selkeyttää, millaisena palvelu halutaan nähdä ja mitkä ovat ne asiat, joihin yrityksen tulee keskittyä brändiä kehittäessään ja johtaessaan. Brändi-identiteetti on monipuolinen työkalu, jota voidaan käyttää brändin johtamisen lisäksi esimerkiksi henkilöstön ja strategian johtamisen työkaluna.