Majoitusyrityksen konseptisuunnitelma asiakaslähtöisin keinoin
Moilanen, Rosa (2021)
Moilanen, Rosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konseptisuunnitelma Itäiseen Järvi-Suomeen perustettavasta majoitusyrityksestä. Työssä tutkittiin millainen majoitusyritys täydentäisi alueen majoitustarjontaa, mitä tulisi ottaa huomioon majoitusyrityksen konseptoinnissa ja miten asiakkaita voidaan osallistaa palvelunkehitysprosessissa. Matkailuala tarvitsee jatkuvasti uusia yrityksiä vastaamaan asiakkaiden muuttuvaan kysyntään ja tässä työssä konseptia kehitettiin asiakaslähtöisin menetelmin. Työ on laadittu kirjoittajan liiketoiminnan perustamista varten.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tietoperusta käsittelee majoitustoimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, palvelumuotoilua sekä liiketoiminnan konseptointia. Käyttäjätietoa kerättiin asiakkaita osallistavalta työpajalta ja kilpailuympäristöä kartoitettiin vertailukehittämisen työkalua benchmarkingia hyödyntäen. Aineisto osallistavan työpajan tuloksista analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Työssä hyödynnettiin konseptointityökaluja kuten käyttäjäprofiileja, palvelupolkua, Value Proposition Canvasia sekä konseptoinnin yhteenvedossa Business Model Canvasia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi konseptisuunnitelma Itäiseen Järvi-Suomeen sijoittuvalle majoitusyritykselle. Konsepti koostuu yrityksen ydinpalvelusta, sijainnista, brändistä sekä oheispalveluista. Erottuvat majoitusvaihtoehdot, asiakaslähtöisyys, elämykset sekä hyvinvointi ovat konseptille tärkeitä osa-alueita. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää liiketoiminnan perustamista varten. Konseptisuunnitelma on osa liiketoimintasuunnitelmaa, joka on tarkoitus laatia tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tietoperusta käsittelee majoitustoimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, palvelumuotoilua sekä liiketoiminnan konseptointia. Käyttäjätietoa kerättiin asiakkaita osallistavalta työpajalta ja kilpailuympäristöä kartoitettiin vertailukehittämisen työkalua benchmarkingia hyödyntäen. Aineisto osallistavan työpajan tuloksista analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Työssä hyödynnettiin konseptointityökaluja kuten käyttäjäprofiileja, palvelupolkua, Value Proposition Canvasia sekä konseptoinnin yhteenvedossa Business Model Canvasia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi konseptisuunnitelma Itäiseen Järvi-Suomeen sijoittuvalle majoitusyritykselle. Konsepti koostuu yrityksen ydinpalvelusta, sijainnista, brändistä sekä oheispalveluista. Erottuvat majoitusvaihtoehdot, asiakaslähtöisyys, elämykset sekä hyvinvointi ovat konseptille tärkeitä osa-alueita. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää liiketoiminnan perustamista varten. Konseptisuunnitelma on osa liiketoimintasuunnitelmaa, joka on tarkoitus laatia tulevaisuudessa.