Käyttäytymisen muutoksen muotoilusta tukea ekologisiin elämäntapavalintoihin : kulutustottumusten muuttamiseen keskittyvän sovelluksen sisällön kehittäminen
Huitila, Marjaana (2021)
Huitila, Marjaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415999
Tiivistelmä
Maapallon kantokyky ei kestä nykyisiä elämäntapojamme. Kiireellisiä tekoja tarvitaan yritysten, politiikan ja hallinnon lisäksi myös yksilöiden tasolla. Moni viestii myönteisistä asenteista ympäristövastuullisten tekojen suhteen, mutta käytännön valinnoissa nämä eivät näy. Kulutustottumuksen muuttamisen ja kuluttamisen vähentämisen yhteydessä ilmenevän asenne-käyttäytymiskuilu nähdään yhdeksi suurimmista ekologisten elämäntapojen haasteista.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli syventää ekologisten kulutustottumuksien muutoksessa ilmenevän asenne-käyttäytymiskuilun syiden ymmärrystä, sekä hyödyntää kerättyä tietoja, sekä käyttäytymisen muutoksen muotoilun menetelmiä kulutustottumuksien muutokseen keskittyvän digitaalisen sovelluksen kehittämisessä.
Opinnäytetyössä rakennettiin teoreettinen ymmärrys käyttäytymisen muutoksen muotoilun lähtökohdista, päätöksenteon ilmiöistä, sekä motivaation merkityksestä osana käyttäytymisen muutoksen prosessia. Kehittämistyön prosessi sovelsi muotoiluajattelua, yhteiskehittämistä ja SHIFT-markkinointimallia, joiden kautta ympäristövastuullisen kuluttajatutkimuksen esiin tuomat ajurit ja esteet hyödynnettiin sovelluksen sisällön kehittämisen lähtökohtina. Opinnäytetyön kehittämistavoitteisiin pystyttiin vastaamaan ja lopputuloksena luotiin yhteiskehittämisen avulla priorisoitu suunnitelma sovelluksen kehittämiseen, jonka pohjalta kehittämistyötä jatketaan.
Näiden lopputulosten pohjalta voidaan sanoa, että kehittämistyössä käytettyä prosessia, menetelmiä ja työkaluja on suositeltavaa hyödyntää ekologisten kulutustottumuksien viestinnässä, sekä asenne-käyttäytymiskuilun vähentämisessä. Jotta ympäristömyönteiset asenteet kohtaisivat myös teot, ratkaisujen suunnittelussa on tärkeää varata riittävästi aikaa käyttäjien lähtötilanteen syvälliseen ymmärrykseen, sekä ratkaisujen iteratiiviseen kehittämiseen.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli syventää ekologisten kulutustottumuksien muutoksessa ilmenevän asenne-käyttäytymiskuilun syiden ymmärrystä, sekä hyödyntää kerättyä tietoja, sekä käyttäytymisen muutoksen muotoilun menetelmiä kulutustottumuksien muutokseen keskittyvän digitaalisen sovelluksen kehittämisessä.
Opinnäytetyössä rakennettiin teoreettinen ymmärrys käyttäytymisen muutoksen muotoilun lähtökohdista, päätöksenteon ilmiöistä, sekä motivaation merkityksestä osana käyttäytymisen muutoksen prosessia. Kehittämistyön prosessi sovelsi muotoiluajattelua, yhteiskehittämistä ja SHIFT-markkinointimallia, joiden kautta ympäristövastuullisen kuluttajatutkimuksen esiin tuomat ajurit ja esteet hyödynnettiin sovelluksen sisällön kehittämisen lähtökohtina. Opinnäytetyön kehittämistavoitteisiin pystyttiin vastaamaan ja lopputuloksena luotiin yhteiskehittämisen avulla priorisoitu suunnitelma sovelluksen kehittämiseen, jonka pohjalta kehittämistyötä jatketaan.
Näiden lopputulosten pohjalta voidaan sanoa, että kehittämistyössä käytettyä prosessia, menetelmiä ja työkaluja on suositeltavaa hyödyntää ekologisten kulutustottumuksien viestinnässä, sekä asenne-käyttäytymiskuilun vähentämisessä. Jotta ympäristömyönteiset asenteet kohtaisivat myös teot, ratkaisujen suunnittelussa on tärkeää varata riittävästi aikaa käyttäjien lähtötilanteen syvälliseen ymmärrykseen, sekä ratkaisujen iteratiiviseen kehittämiseen.