Trukkien hankintakonsepti : case: Yritys X
Puolakka, Noona (2021)
Puolakka, Noona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315897
Tiivistelmä
Hankinnat koskevat usein yli puolta yrityksen liikevaihdosta. Siksi hankintojen suunnittelulla, prosessin kehittämisellä, tarkalla tarpeiden määrittelyllä ja kustannusten analysoinnilla voidaan saavuttaa suuria kustannushyötyä sekä tuottaa laadukasta palvelutasoa asiakkaille.
Työssä rakennettiin trukkien hankintakonsepti toimeksiantona Yritys X:lle. Toimeksiannon tavoitteena oli tuottaa käytännönläheinen hankintakonsepti tulevaisuuden trukkihankintoja tukemaan sekä vertailla eri hankintamuotojen mahdollisuuksia. Tutkimusta lähestyttiin hankintaprosessin vaiheiden määrittelyllä. Prosessin työvaiheiksi valikoitui tutkimuksen kirjalliskatsauksen perusteella nykytilan analysointi, tar-peen määrittely sekä kustannusanalyysi.
Tutkimuksessa yhdistettiin kvalitatiivista, kvantitatiivista ja empiiristä tutkimusta. Kvalitatiivinen osuus suoritettiin haastatteluilla, kvantitatiivista tietoa kerätiin yrityksen sisäisistä järjestelmistä ja empiirisellä tutkimuksella täydennettiin tarvittavia tietoja. Yhdistämällä teoriaa, numeerista tietoja, käytännön koke-muksia sekä fyysisiä rajoitteita eri toimintaympäristöissä saavutettiin muokattavia ja vertailukelpoisia malleja kaluston hankinnan suunnittelun tueksi.
Työssä rakennettiin trukkien hankintakonsepti toimeksiantona Yritys X:lle. Toimeksiannon tavoitteena oli tuottaa käytännönläheinen hankintakonsepti tulevaisuuden trukkihankintoja tukemaan sekä vertailla eri hankintamuotojen mahdollisuuksia. Tutkimusta lähestyttiin hankintaprosessin vaiheiden määrittelyllä. Prosessin työvaiheiksi valikoitui tutkimuksen kirjalliskatsauksen perusteella nykytilan analysointi, tar-peen määrittely sekä kustannusanalyysi.
Tutkimuksessa yhdistettiin kvalitatiivista, kvantitatiivista ja empiiristä tutkimusta. Kvalitatiivinen osuus suoritettiin haastatteluilla, kvantitatiivista tietoa kerätiin yrityksen sisäisistä järjestelmistä ja empiirisellä tutkimuksella täydennettiin tarvittavia tietoja. Yhdistämällä teoriaa, numeerista tietoja, käytännön koke-muksia sekä fyysisiä rajoitteita eri toimintaympäristöissä saavutettiin muokattavia ja vertailukelpoisia malleja kaluston hankinnan suunnittelun tueksi.