Esimiehen rooli työyhteisön hyvinvoinnissa : ravintolan esimiehen näkökulmasta
Juuti, Sini (2021)
Juuti, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516043
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Osuuskauppa Hämeenmaan ravintoloiden esimiesten näkökulmasta työhyvinvointiin liittyviä tekijöitä ja sen merkitystä organisaation toimintaympäristössä. Tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, millaisena organisaation esimiesasemassa toimiva henkilö kokee työyhteisönsä hyvinvoinnin nykytilan, määritellä työhyvinvointia edistävät ja heikentävät tekijät sekä kuvata esimiehen roolia työhyvinvoinnin edistäjänä ja kehittäjänä. Lisäksi tarkoitus oli nimetä mahdollisia kehityskohteita organisaation työhyvinvoinnin johtamisessa organisaation ravintoloiden esimiesten kokemusten ja näkemysten perusteella.
Työn teoreettiset lähtökohdat olivat työhyvinvoinnin määritelmä ja ominaispiirteet, työhyvinvoinnin osatekijät ja työhyvinvoinnin johtaminen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui työhyvinvointiin ja esimiestyöhön liittyvästä kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse yrityksen ravintolayksiköiden tulosvastuullisille esimiehille. Vastaanottajia kyselylle oli 18. Kysely toteutettiin huhtikuussa 2021.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajayrityksen henkilöstön työhyvinvointi on hyvällä tasolla, yrityksen esimiesasemassa toimivat henkilöt osaavat nimetä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti ja työhyvinvointia pidetään merkittävänä osana toimivaa työyhteisöä. Työhyvinvoinnin johtamisella koetaan olevan olennainen rooli työhyvinvoinnin edistämisessä ja esimiesten kokemuksien kautta pystyttiin erottelemaan muutamia kehityskohteita työhyvinvoinnin kehittämis- ja johtamistyössä.
Työn teoreettiset lähtökohdat olivat työhyvinvoinnin määritelmä ja ominaispiirteet, työhyvinvoinnin osatekijät ja työhyvinvoinnin johtaminen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui työhyvinvointiin ja esimiestyöhön liittyvästä kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse yrityksen ravintolayksiköiden tulosvastuullisille esimiehille. Vastaanottajia kyselylle oli 18. Kysely toteutettiin huhtikuussa 2021.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajayrityksen henkilöstön työhyvinvointi on hyvällä tasolla, yrityksen esimiesasemassa toimivat henkilöt osaavat nimetä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti ja työhyvinvointia pidetään merkittävänä osana toimivaa työyhteisöä. Työhyvinvoinnin johtamisella koetaan olevan olennainen rooli työhyvinvoinnin edistämisessä ja esimiesten kokemuksien kautta pystyttiin erottelemaan muutamia kehityskohteita työhyvinvoinnin kehittämis- ja johtamistyössä.