Kuvaus eri organisaatioiden välisestä yhteistyöstä päihteitä käyttävien raskaana olevien naisten hoidossa Kotkan alueella
Heino, Elina (2012)
Heino, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata eri organisaatioiden välistä yhteistyötä päihteitä käyttävien raskaana olevien naisten hoidossa Kotkan alueella. Se toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää (N=9) päihteitä käyttävien odottavien äitien kanssa työskentelevää asiantuntijaa Kotkan alueella.
Tutkimus perustui ennalta määriteltyjen tutkimusongelmien mukaan, ja niihin saatiin vastaukset tutkimuksen edetessä. Asiantuntijat näkivät palvelujen saatavuuden eri tekijöiden summana. Päihteitä käyttäville äideille asiantuntijoiden mukaan palvelua oli saatavilla, mutta palveluihin kohdistui kritiikkiä. Asiantuntijoiden mielestä organisaatioiden välisessä yhteistyössä oli monenlaisia haasteita, mutta kehitystäkin oli tapahtunut. Asiakaslähtöisyys organisaatioiden toiminnassa puolestaan toteutui asiantuntijoiden mielestä hyvin, vaikka kehittämiskohteitakin oli. Asiantuntijat kokivat myös saavansa tukea toisilta työntekijöiltä, mutta siitä huolimatta sitä kaivataan silti lisää sen eri muodoissa.
Organisaatioiden välisessä yhteistyössä on nykyisellään vielä kehitettävää. Tärkeää olisi tiivistää yhteistyötä ja sen myötä kehittää palvelujen laatua. Asiakkaiden asiantuntijuuden hyödyntäminen palvelujen kehittämisessä tulisi myös ottaa huomioon.
Tutkimus perustui ennalta määriteltyjen tutkimusongelmien mukaan, ja niihin saatiin vastaukset tutkimuksen edetessä. Asiantuntijat näkivät palvelujen saatavuuden eri tekijöiden summana. Päihteitä käyttäville äideille asiantuntijoiden mukaan palvelua oli saatavilla, mutta palveluihin kohdistui kritiikkiä. Asiantuntijoiden mielestä organisaatioiden välisessä yhteistyössä oli monenlaisia haasteita, mutta kehitystäkin oli tapahtunut. Asiakaslähtöisyys organisaatioiden toiminnassa puolestaan toteutui asiantuntijoiden mielestä hyvin, vaikka kehittämiskohteitakin oli. Asiantuntijat kokivat myös saavansa tukea toisilta työntekijöiltä, mutta siitä huolimatta sitä kaivataan silti lisää sen eri muodoissa.
Organisaatioiden välisessä yhteistyössä on nykyisellään vielä kehitettävää. Tärkeää olisi tiivistää yhteistyötä ja sen myötä kehittää palvelujen laatua. Asiakkaiden asiantuntijuuden hyödyntäminen palvelujen kehittämisessä tulisi myös ottaa huomioon.