Henkilöstön osaamisen kehittäminen
Ailio, Eveliina (2021)
Ailio, Eveliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516103
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kehitystyönä Biosafe – Biological Safety Solutions Ltd/Oy nimiselle organisaatiolle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää Biosafen henkilöstön tämänhetkisen osaamisen tasoa ja vahvuutta. Tämän jälkeen työn tavoitteena oli selvittää, kuinka henkilöstön osaamista voitaisiin ja olisi tarkoituksenmukaista kehittää. Opinnäytetyön tuloksien pohjalta, oli tarkoitus luoda Biosafelle osaamisenkehittämisen malli.
Toimeksiantajalla ei ollut entuudestaan olemassa olevaa osaamisenkehittämisen mallia. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, että millaista henkilöstön osaaminen on ja millaisia osaamisalueita sekä -tasoja organisaatiossa on. Opinnäytetyön kehittämiskysymys oli, kuinka Biosafe voisi kehittää heidän henkilöstönsä osaamista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu henkilöstön määritelmästä, henkilöstön osaamisesta, henkilöstön osaamisen kehittämisestä sekä osaamisen kehittämisentavoista. Teoreettiseen viitekehykseen kuuluu myös osaamisenkartoitus, sen merkitys ja siihen liittyviä keinoja. Opinnäytetyössä käytettiin ladullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja kahta puolistrukturoitua haastattelua.
Opinnäytetyön kehitystyön pohjalta laadittiin ja esiteltiin toimeksiantajalle neljä kehitysehdotusta. Kehitysehdotukset koskevat henkilöstön osaamistason kehittämistä. Ensimmäinen kehitysehdotus oli osaamisen kehittämisen malli. Toinen oli systemaattisemman tietojen ja taitojen siirtyminen asiantuntijoiden välillä. Kolmas oli kehityskeskusteluiden lisääminen ja niiden välissä tapahtuva keskustelu sekä itsearvioinnit. Viimeinen kehitysedotus koski englannin kielen käyttöön ottamista porrastetusti. Opinnäytetyön pohdinnassa käydään läpi omaa oppimista ja opinnäytetyön onnistumista. Pohdinnassa esitellään myös toimeksiantajan kommentit ja palautteet opinnäytetyöstä.
Toimeksiantajalla ei ollut entuudestaan olemassa olevaa osaamisenkehittämisen mallia. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, että millaista henkilöstön osaaminen on ja millaisia osaamisalueita sekä -tasoja organisaatiossa on. Opinnäytetyön kehittämiskysymys oli, kuinka Biosafe voisi kehittää heidän henkilöstönsä osaamista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu henkilöstön määritelmästä, henkilöstön osaamisesta, henkilöstön osaamisen kehittämisestä sekä osaamisen kehittämisentavoista. Teoreettiseen viitekehykseen kuuluu myös osaamisenkartoitus, sen merkitys ja siihen liittyviä keinoja. Opinnäytetyössä käytettiin ladullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja kahta puolistrukturoitua haastattelua.
Opinnäytetyön kehitystyön pohjalta laadittiin ja esiteltiin toimeksiantajalle neljä kehitysehdotusta. Kehitysehdotukset koskevat henkilöstön osaamistason kehittämistä. Ensimmäinen kehitysehdotus oli osaamisen kehittämisen malli. Toinen oli systemaattisemman tietojen ja taitojen siirtyminen asiantuntijoiden välillä. Kolmas oli kehityskeskusteluiden lisääminen ja niiden välissä tapahtuva keskustelu sekä itsearvioinnit. Viimeinen kehitysedotus koski englannin kielen käyttöön ottamista porrastetusti. Opinnäytetyön pohdinnassa käydään läpi omaa oppimista ja opinnäytetyön onnistumista. Pohdinnassa esitellään myös toimeksiantajan kommentit ja palautteet opinnäytetyöstä.