Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Arjen kohtaamisia ja avaimia tulevaisuuteen : ehkäisevä päihdetyö peruskoulun alaluokkien toimintaympäristössä

Hildén, Terhi (2021)

Avaa tiedosto
Ehkäisevä päihdetyö peruskoulun alaluokkien toimintaympäristössä (1.308Mt)
Lataukset: 


Hildén, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716275
Tiivistelmä
Vaikuttavan ehkäisevän päihdetyön kehittämisen tarve on lisääntynyt lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Sosiaalialan osaamiskeskus Verson hanke, HuuMa – Päijät-Häme, huumeeton maakunta (2019 – 2021) oli toimeksiantajana opinnäytetyössä, jonka tavoitteena oli kehittää ehkäisevää päihdetyötä peruskoulun alaluokkien toimintaympäristössä. Työn tarkoituksena oli löytää käsitteiden, sisältöjen ja käytänteiden tasolla yhteinen ymmärrys siitä, mitä ehkäisevä päihdetyö on alakoulun arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa strukturoitu kokonaiskuva perustuen jokapäiväistä opetus- ja vuorovaikutustyötä tekevien luokanopettajien kokemukseen. Tutkimuksessa peilattiin peruskoulun opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen taitoalueita ehkäisevän päihdetyön käsitteisiin, sisältöihin ja menetelmiin.

Opinnäytetyö perustui toiminnalliseen menetelmään, tutkimuksellisin elementein. Monialaisen lähdeaineiston analyysiin perustuen toteutettiin toiminnallinen käsitetyöpaja lahtelaisille luokanopettajille. Työpajassa käytettiin kokemuksellisia, vuorovaikutteisia ja narratiivisia menetelmiä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kokonaiskuva siitä, miten luokanopettajat määrittävät ehkäisevän päihdetyön arkityönsä osana. Tuloksista ilmeni, että ehkäisevän päihdetyön keskeisenä tekijänä on aito, vuorovaikutteinen ja kasvatuskumppanuuteen sitoutuva kohtaaminen oppilaiden sekä huoltajien kanssa. Peruskoulun laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden nähtiin ohjaavan pedagogisia valintoja niin, että aikaa ja resursseja ehkäisevän päihdetyön tekemiselle on löydettävissä sekä monialaisista oppiainekokonaisuuksista että moniammatillisesta työotteesta. Tavoitteena on lapsen terve, osallistuva ja kestävä tulevaisuus.
 
Effective preventive work needs more focus and further development in promoting health and wellbeing of children and youth. HuuMa-project, co-ordinated by The Centre of Excellence on Social Welfare in Päijät-Häme and Eastern Uusimaa, gave an idea and a frame of reference as a client to this thesis concentrating in substance misuse prevention in basic education. The aim of the thesis was to find common ground and understanding between the concepts, practices and means in substance misuse prevention work and the skills of transversal competence in basic education, especially from class teachers´ perspective.

The purpose of the thesis was to compose a comprehensive concept about preventive work with a pragmatic approach through experiential knowledge of class teachers. Their everyday view and experience were reflected to the concepts and practices of substance misuse preventive work theory and tradition.

The method of the thesis had both functional and exploratory elements. The theoretical framework was formed by studying literature and studies both from the perspectives of social services and education. The practice-based knowledge about every day preventive work in basic education was produced by content analysis from a workshop meeting with five class teachers from the City of Lahti. The workshop was composed of narrative, interactive and experiential methods. The results indicate that class teachers are highly motivated to invest both time and effort in substance misuse prevention. The work is based on genuine and interactive pupil-teacher relation and parenting partnership with the families. In addition to this class teachers incorporate elements of strengthening protective factors and minimizing risk factors as a natural part of their transversal competence teaching. They also appreciate co-operation and partnership with the multiprofessional group in their school. The comprehensive goal is to assure a healthy, inclusive and resilient future for the children.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste