Ulkopuolisen työvoiman johtamisen kehittäminen yrityksessä X
Heikkilä, Roope (2021)
Heikkilä, Roope
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616177
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle X. Opinnäytetyössä tehdään kehittämisuunnitelmaa yritykselle ulkopuolisen työvoiman johtamisesta. Tämän työn tavoitteena oli etsiä yritykselle kehittämisen kohteita ulkopuolisen työvoiman johtamisessa. Kehityksen kohde tunnistettiin tutkimuksessa, joka tehtiin yrityksen esimiehille sekä ulkopuolisen henkilöstön henkilöille. Tutkimuksen vastauksia verrattiin toisiinsa ja niitä analysoimalla löydettiin yritykselle kehityskohteet. Tutkimus tehtiin asiakasyrityksen liiketoiminnan kehittämisen tukemiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittava aihe rajattiin ulkopuoliseen työvoimaan käsitteellisellä tasolla sekä sen sitouttamiseen, motivaatioon, viestintään ja palkitsemiseen. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella menetelmällä eli käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteu tettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi myös avoimia vastauskohtia tarkentamaan vastauksien arviointia.
Haastatteluiden avulla tutkittiin yrityksen sisäistä viestintää, palautetta, motivaatiota, palkitsemista, sitoutumista ja perehdytystä. Tuloksia verrattaessa tutkimuksen kannalta merkittävimmät tulokset löydettiin osa-alueista palautteen säännöllisyys, vuorovaikutus toisen osapuolen kanssa, palautteen antaminen toiselle osapuolelle, esimiesten vaikutus motivaatioon sekä perehdytyksen antamat valmiudet. Näissä kohdissa annetut vastaukset erosivat toisistaan pal jon tai olivat yleisesti saaneet alhaiset arvostelut.
Tutkimusten avulla toimeksiantajayritykselle löydettiin kehittämissuunnitelmaa varten kehitettävä kohde. Vaikka tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä kehittämissuunnitelma yhdestä johtamisen alueesta, laajan tutkimuksen avulla he saivat hyötyä tästä myös muihin johtamisen osa-alueisiin. Toimeksiantoyritys voi suoritetun tutkimuksen pohjalta lähteä kehittämään liiketoimintaansa käyttäen tätä opinnäytetyötä tukena.
Opinnäytetyössä tutkittava aihe rajattiin ulkopuoliseen työvoimaan käsitteellisellä tasolla sekä sen sitouttamiseen, motivaatioon, viestintään ja palkitsemiseen. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella menetelmällä eli käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteu tettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi myös avoimia vastauskohtia tarkentamaan vastauksien arviointia.
Haastatteluiden avulla tutkittiin yrityksen sisäistä viestintää, palautetta, motivaatiota, palkitsemista, sitoutumista ja perehdytystä. Tuloksia verrattaessa tutkimuksen kannalta merkittävimmät tulokset löydettiin osa-alueista palautteen säännöllisyys, vuorovaikutus toisen osapuolen kanssa, palautteen antaminen toiselle osapuolelle, esimiesten vaikutus motivaatioon sekä perehdytyksen antamat valmiudet. Näissä kohdissa annetut vastaukset erosivat toisistaan pal jon tai olivat yleisesti saaneet alhaiset arvostelut.
Tutkimusten avulla toimeksiantajayritykselle löydettiin kehittämissuunnitelmaa varten kehitettävä kohde. Vaikka tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä kehittämissuunnitelma yhdestä johtamisen alueesta, laajan tutkimuksen avulla he saivat hyötyä tästä myös muihin johtamisen osa-alueisiin. Toimeksiantoyritys voi suoritetun tutkimuksen pohjalta lähteä kehittämään liiketoimintaansa käyttäen tätä opinnäytetyötä tukena.