Vakuutusyhtiön etäjohtamisen toimintaohjeet tiivistettynä
Lempiäinen, Mona (2021)
Lempiäinen, Mona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116486
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoitus oli tiivistää työn toimeksiantajan etäjohtamisen toimintaohjeet sen esihenkilöille. Toimeksiantaja on Suomessa toimiva vakuutusyhtiö, joka halusi pysyä nimeämättä opinnäytetyössä, joten toimeksiantajasta käytetään nimeä Vakuutusyhtiö opinnäytetyössä. Opinnäytetyö on valmis sellaisenaan siirrettäväksi Vakuutusyhtiön käyttöön, mutta sen oma HR-yksikkö on tehnyt paljon töitä etäjohtamisen nykyisten toimintaohjeiden osalta, joten opinnäytetyötä voidaan käyttää myös vain kehittämisen tukena.
Opinnäytetyö on tehty kehittämistehtävänä, koska Vakuutusyhtiöllä oli olemassa jo laajemmat etäjohtamisen toimintaohjeet. Kehittämistyön menetelminä on käytetty teemahaastattelua, jossa haastattelin esihenkilöitä Vakuutusyhtiön asiakasrajapinnassa työskentelevistä yksiköistä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä on tutkittu Vakuutusyhtiön nykyisiä toimintaohjeita ja verrattu niitä tuoreimpiin tutkimuksiin sekä haettu muita ajankohtaisia julkaisuja etäjohtamiseen liittyen. Opinnäytetyössä on käytetty yhtenä tärkeimpänä taustamateriaalina vuonna 2020 julkaistua tutkimusartikkelia koskien etätyötä ja etäjohtamista.
Lopputuloksena oli tiivistetyt toimintaohjeet etäjohtamisesta Vakuutusyhtiölle, joko sellaisenaan käytettäväksi tai olemassa olevien toimintaohjeiden kehittämisen tueksi. Vakuutusyhtiön nykyiset etäjohtamisen toimintaohjeet ovat laajat, mutta niistä löytyvä tieto on ajan tasalla opinnäytetyössä tehdyn vertailun ja tutkimuksen perusteella. Kehittämistyön tarkoitus oli ajankohtainen, koska nykyisissä toimintaohjeissa itsessään ei ollut korjattavaa vaan niistä löytyvä tieto tiivistettiin huoneentaulu malliin esihenkilöiden työn tueksi. Keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi nousi Vakuutusyhtiöllä olemassa olevan tiedon jakaminen esihenkilöiden kesken sekä esihenkilöiden koulutuksen lisääminen etäjohtamiseen liittyen.
Opinnäytetyö on tehty kehittämistehtävänä, koska Vakuutusyhtiöllä oli olemassa jo laajemmat etäjohtamisen toimintaohjeet. Kehittämistyön menetelminä on käytetty teemahaastattelua, jossa haastattelin esihenkilöitä Vakuutusyhtiön asiakasrajapinnassa työskentelevistä yksiköistä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä on tutkittu Vakuutusyhtiön nykyisiä toimintaohjeita ja verrattu niitä tuoreimpiin tutkimuksiin sekä haettu muita ajankohtaisia julkaisuja etäjohtamiseen liittyen. Opinnäytetyössä on käytetty yhtenä tärkeimpänä taustamateriaalina vuonna 2020 julkaistua tutkimusartikkelia koskien etätyötä ja etäjohtamista.
Lopputuloksena oli tiivistetyt toimintaohjeet etäjohtamisesta Vakuutusyhtiölle, joko sellaisenaan käytettäväksi tai olemassa olevien toimintaohjeiden kehittämisen tueksi. Vakuutusyhtiön nykyiset etäjohtamisen toimintaohjeet ovat laajat, mutta niistä löytyvä tieto on ajan tasalla opinnäytetyössä tehdyn vertailun ja tutkimuksen perusteella. Kehittämistyön tarkoitus oli ajankohtainen, koska nykyisissä toimintaohjeissa itsessään ei ollut korjattavaa vaan niistä löytyvä tieto tiivistettiin huoneentaulu malliin esihenkilöiden työn tueksi. Keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi nousi Vakuutusyhtiöllä olemassa olevan tiedon jakaminen esihenkilöiden kesken sekä esihenkilöiden koulutuksen lisääminen etäjohtamiseen liittyen.