Palvelumuotoilua hyödyntävän tuotekehitysprojektin prosessin seuranta palveluyrityksessä
Jarkko, Roni (2021)
Jarkko, Roni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216536
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkkailla toimeksiantajayrityksen palvelutuotteen tuotekehitysprojektia. Tuotekehitysprojektin suunnittelu ja toteutus tapahtuu palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti. Opinnäytetyössä tarkastellaan tiedonhankintavaiheen tutkimusvaihtoehtoja ja niiden ominaisuuksia. Lisäksi tarkastellaan määrittely ja tiedonhakuvaiheiden vaikutuksia projektin etenemiseen. Toimeksiantajayritys on suuri globaali yritys, toimii logistiikka- ja huolinta-alalla.
Opinnäytetyö kirjoitetaan päiväkirjamuotoisena keskittyen viikkotasoiseen seurantaan. Työssä käsitellään nykytilaa ja sidosryhmätyöskentelyä. Pääpaino opinnäytetyössä on tuotekehitysprojektin seuranta, sekä tutkimustiedon keruun eri metodien hyödyntämiseen tuoteuudistuksessa. Seurantaviikkojen aikana jokaiselle viikolle asetetaan tavoitteet ja viikkoanalyysissä perehdytään viikon aikana tarvittavaan teoriapohjaan. Tässä työssä teoreettisena viitekehyksenä käytetään kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen teoriaa ja sen käytännön hyödyntämistä. Lisäksi teoreettisena viitekehyksenä on palvelumuotoiluprosessin rakenne ja eteneminen. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään pintapuolisesti yrityskulttuurin muutokseen vaikuttavia tekijöitä.
Valmis opinnäytetyö on kuvaus tuotekehitysprojektista, jossa asiakaslähtöinen ajattelu ja toiminta on uudehko malli organisaatiossa. Opinnäytetyössä etsitään myös tilanteita ja syitä, joissa asiakaslähtöisyyttä ei oteta huomioon yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi tuloksena on kuvaus kiireen vaikutuksesta asiakaslähtöisen ajattelun ja toiminnan toteutumiseen. Lisäksi opinnäytetyössä tuodaan esiin ehdotuksia asiakaslähtöisen ajattelun integroimiseen syvemmin organisaatioon ja tuleviin kehitysprojekteihin. Opinnäytetyössä perustellaan myös käytännön kautta palvelumuotoiluprosessin alkuvaiheen kokonaisuuksien tärkeyttä.
Opinnäytetyö kirjoitetaan päiväkirjamuotoisena keskittyen viikkotasoiseen seurantaan. Työssä käsitellään nykytilaa ja sidosryhmätyöskentelyä. Pääpaino opinnäytetyössä on tuotekehitysprojektin seuranta, sekä tutkimustiedon keruun eri metodien hyödyntämiseen tuoteuudistuksessa. Seurantaviikkojen aikana jokaiselle viikolle asetetaan tavoitteet ja viikkoanalyysissä perehdytään viikon aikana tarvittavaan teoriapohjaan. Tässä työssä teoreettisena viitekehyksenä käytetään kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen teoriaa ja sen käytännön hyödyntämistä. Lisäksi teoreettisena viitekehyksenä on palvelumuotoiluprosessin rakenne ja eteneminen. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään pintapuolisesti yrityskulttuurin muutokseen vaikuttavia tekijöitä.
Valmis opinnäytetyö on kuvaus tuotekehitysprojektista, jossa asiakaslähtöinen ajattelu ja toiminta on uudehko malli organisaatiossa. Opinnäytetyössä etsitään myös tilanteita ja syitä, joissa asiakaslähtöisyyttä ei oteta huomioon yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi tuloksena on kuvaus kiireen vaikutuksesta asiakaslähtöisen ajattelun ja toiminnan toteutumiseen. Lisäksi opinnäytetyössä tuodaan esiin ehdotuksia asiakaslähtöisen ajattelun integroimiseen syvemmin organisaatioon ja tuleviin kehitysprojekteihin. Opinnäytetyössä perustellaan myös käytännön kautta palvelumuotoiluprosessin alkuvaiheen kokonaisuuksien tärkeyttä.