Lanseerausmalli osana innovaatioprosessia teknologian tutkimus- ja kehitysyrityksessä
Satuli, Taru (2021)
Satuli, Taru
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216555
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on tarkastella innovaatio- ja lanseerausprosesseista tunnistettavia innovaation menestystä edistäviä tekijöitä erityisesti lanseerauksen näkökulmasta. Tavoitteena on kehittää kohdeyritykselle innovaatioprosesseja tukeva ja täydentävä lanseerausmalli.
Tietopohja rakennettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella ja aineistoa kerättiin teemahaastattelujen sekä työpajojen avulla. Tuloksia analysoitiin laadullisilla menetelmillä ja niitä hyödynnettiin osana kehittämistyötä, jossa sovellettiin palvelumuotoilun metodeja. Kohdeyritys tarjoaa teknologian tutkimus- ja kehityspalveluja sekä koti- että ulkomaisille asiakkaille. Yrityksen palvelut liittyvät enimmäkseen radikaaleihin teknologisiin innovaatioihin ja sen innovaatioprosessit ovat varsin strukturoimattomia, emergenttejä ja monimuotoisia.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostui kokonaiskäsitys lanseerausvaiheen menestystekijöistä. Niistä muodostettiin viitekehys, johon liitettiin menestystekijä ja selitys, miten kukin tekijä menestykseen vaikuttaa. Kehitystyön tuloksena syntyi lanseerausmalli, jossa on kuusi vaihetta työvaiheineen, pohjineen ja tukimateriaaleineen yrityksen lanseerausten suunnittelulle, toteuttamiselle ja seurannalle.
Tulokset osoittivat, että lanseerausvaiheen keskeiset menestystekijät liittyvät innovaation markkinoitavuuteen, eli sisällöllisiin tekijöihin, sekä lanseerauksen tekijöihin. Nämä molemmat ovat menestyksen kannalta yhtä tärkeitä. Lanseerausvaiheessa sisältö tulisi esittää menestystä edistävällä tavalla ennen markkinointiresurssien käyttämistä innovaation esittelemiseksi ja viemiseksi markkinoille. Johtopäätöksenä todettiin, että kehitetty malli on sovellettavissa Business to Business -yritysten käyttöön erityisesti, jos näissä ei ole hyvin strukturoitua innovaatioprosessia, johon sisältyy lanseerausvaihe.
Tietopohja rakennettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella ja aineistoa kerättiin teemahaastattelujen sekä työpajojen avulla. Tuloksia analysoitiin laadullisilla menetelmillä ja niitä hyödynnettiin osana kehittämistyötä, jossa sovellettiin palvelumuotoilun metodeja. Kohdeyritys tarjoaa teknologian tutkimus- ja kehityspalveluja sekä koti- että ulkomaisille asiakkaille. Yrityksen palvelut liittyvät enimmäkseen radikaaleihin teknologisiin innovaatioihin ja sen innovaatioprosessit ovat varsin strukturoimattomia, emergenttejä ja monimuotoisia.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostui kokonaiskäsitys lanseerausvaiheen menestystekijöistä. Niistä muodostettiin viitekehys, johon liitettiin menestystekijä ja selitys, miten kukin tekijä menestykseen vaikuttaa. Kehitystyön tuloksena syntyi lanseerausmalli, jossa on kuusi vaihetta työvaiheineen, pohjineen ja tukimateriaaleineen yrityksen lanseerausten suunnittelulle, toteuttamiselle ja seurannalle.
Tulokset osoittivat, että lanseerausvaiheen keskeiset menestystekijät liittyvät innovaation markkinoitavuuteen, eli sisällöllisiin tekijöihin, sekä lanseerauksen tekijöihin. Nämä molemmat ovat menestyksen kannalta yhtä tärkeitä. Lanseerausvaiheessa sisältö tulisi esittää menestystä edistävällä tavalla ennen markkinointiresurssien käyttämistä innovaation esittelemiseksi ja viemiseksi markkinoille. Johtopäätöksenä todettiin, että kehitetty malli on sovellettavissa Business to Business -yritysten käyttöön erityisesti, jos näissä ei ole hyvin strukturoitua innovaatioprosessia, johon sisältyy lanseerausvaihe.