Brändin vaikutus kuluttajan ostopäätökseen suklaata ostaessa
Nurminen, Salla (2021)
Nurminen, Salla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062316568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062316568
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin suklaan kuluttajatutkimus toimeksiantaja yritykselle X. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää kuluttajan suosimien suklaabrändien ominaisuuksia ja valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksella haluttiin myös kerätä tärkeää ja hyödyllistä yleistietoa suklaanostajista, heidän ostokäyttäytymisestään sekä mielipiteistä ja mielikuvista koskien eri suklaabrändejä.
Opinnäytetyössä käsitellään brändiä, ostoprosessia ja kuluttajan ostokäyttäytymistä tietoperustana tutkimukselle. Aineiston keruumenetelmänä tutkimukseen käytettiin kvantitatiivista kyselyä. Kysely toteutettiin sähköisesti ja sillä tavoitettiin tarvittu määrä kohderyhmään kuuluvia kuluttajia. Kyselyn avulla pystyttiin selvittämään kuluttajien eri preferenssejä koskien suklaabrändejä, ostotarkoitusta ja ostotiheyttä. Tuloksia tarkasteltiin kokonaisuutena, jonka lisäksi myös eri ikäryhmien ja ostouseuden välillä tarkemman tiedon saamiseksi sekä mahdollisten eroavaisuuksien löytämiseksi.
Tutkimustuloksista saatiin toimeksiantaja yritykselle hyödyllistä tietoa suklaan kuluttajista ja heidän ostokäyttäytymisestänsä sekä suklaabrändin valintaan vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksesta nousi vahvasti esiin suklaatuotteiden tärkeimmät ominaisuudet, jotka kuluttajalle ovat herkullinen maku, korkea laatu ja pakkauksen houkuttelevuus. Kuluttajien ikäryhmien välillä on havaittavissa eroavaisuuksia suklaan kuluttajina ja suklaatuotteiden tärkeimpien ominaisuuksien välillä, kuten kotimaisuudessa, joka on vanhemmille ikäryhmille tärkeää. Nuoremmat suklaankuluttajat pitävät edullista hintaa tärkeänä ominaisuutena ja kokeilevat helpommin uutuustuotteita, kun taas vanhemmat ikäryhmät luottavat vanhoihin suosikkeihin. Tutkimus osoitti, että Suomen markkinalla olevat suklaabrändit ovat hyvin kuluttajien tietoisuudessa ja tuttuja. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että suklaabrändin paras näkyvyys on myymälöissä, joissa myös ostopäätös pääosin tapahtuu. Kuluttajat valitsevat helposti tunnetun suklaabrändin ja sillä on vahva vaikutus ostopäätökseen, mutta brändiä ollaan valmiita vaihtamaan hyvinkin helposti, eivätkä suklaan kuluttajat täten ole brändiuskollisia.
Opinnäytetyössä käsitellään brändiä, ostoprosessia ja kuluttajan ostokäyttäytymistä tietoperustana tutkimukselle. Aineiston keruumenetelmänä tutkimukseen käytettiin kvantitatiivista kyselyä. Kysely toteutettiin sähköisesti ja sillä tavoitettiin tarvittu määrä kohderyhmään kuuluvia kuluttajia. Kyselyn avulla pystyttiin selvittämään kuluttajien eri preferenssejä koskien suklaabrändejä, ostotarkoitusta ja ostotiheyttä. Tuloksia tarkasteltiin kokonaisuutena, jonka lisäksi myös eri ikäryhmien ja ostouseuden välillä tarkemman tiedon saamiseksi sekä mahdollisten eroavaisuuksien löytämiseksi.
Tutkimustuloksista saatiin toimeksiantaja yritykselle hyödyllistä tietoa suklaan kuluttajista ja heidän ostokäyttäytymisestänsä sekä suklaabrändin valintaan vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksesta nousi vahvasti esiin suklaatuotteiden tärkeimmät ominaisuudet, jotka kuluttajalle ovat herkullinen maku, korkea laatu ja pakkauksen houkuttelevuus. Kuluttajien ikäryhmien välillä on havaittavissa eroavaisuuksia suklaan kuluttajina ja suklaatuotteiden tärkeimpien ominaisuuksien välillä, kuten kotimaisuudessa, joka on vanhemmille ikäryhmille tärkeää. Nuoremmat suklaankuluttajat pitävät edullista hintaa tärkeänä ominaisuutena ja kokeilevat helpommin uutuustuotteita, kun taas vanhemmat ikäryhmät luottavat vanhoihin suosikkeihin. Tutkimus osoitti, että Suomen markkinalla olevat suklaabrändit ovat hyvin kuluttajien tietoisuudessa ja tuttuja. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että suklaabrändin paras näkyvyys on myymälöissä, joissa myös ostopäätös pääosin tapahtuu. Kuluttajat valitsevat helposti tunnetun suklaabrändin ja sillä on vahva vaikutus ostopäätökseen, mutta brändiä ollaan valmiita vaihtamaan hyvinkin helposti, eivätkä suklaan kuluttajat täten ole brändiuskollisia.