Digitaaliset neuvontapalvelut Syöpäjärjestöjen toiminnan tukena : integroiva kirjallisuuskatsaus
Huttunen, Iida (2021)
Huttunen, Iida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116498
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kirjallisuuskatsauksen keinoin, millaisista sosiaali- ja terveysalalla käytetyistä digitaalisista neuvontapalveluista asiakkaat kokivat saavansa hyötyä ja mitä nämä palvelut olivat. Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää syöpäjärjestöjen valmiutta tarjota digitaalisia palveluita perinteisten, jo käytössä olevien, lisäksi. Kerätyn aineiston perusteella kartoitettiin hyödylliseksi koettuja digitaalisia neuvontapalveluita sekä mitkä niiden hyödyt asiakkaille olivat. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää sekä julkisella että yksityisellä sektorilla vastaavanlaisen digitaalisen palvelun kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuden hakuun käytettiin LAB-ammattikorkeakoulun LUT Primo sekä Cinahl-aineistohakupalvelua. Laajan ja kattavan haku- ja valintaprosessin jälkeen tutkimukseen valittiin 15 tutkimusta. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan asiakkaat kokivat monia hyötyjä digitaalisista neuvontapalveluista. Asiakkaiden kokemat merkittävimmät hyödyt olivat rahan ja ajan säästäminen sekä fyysisen ja psyykkisen kuormituksen vähentyminen. Asiakkaat kokivat saavansa laadukasta palvelua. Palvelun vaikuttavuuteen tutkimusten mukaan ei ollut vaikutusta, oliko palvelu kasvokkain vai verkkovälitteisesti tapahtunut. Eniten asiakkaat olivat kokeneet hyötyä mobiilisovelluksista, joissa oli erilaisia toimintoja sekä videovastaanottopalvelusta.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuden hakuun käytettiin LAB-ammattikorkeakoulun LUT Primo sekä Cinahl-aineistohakupalvelua. Laajan ja kattavan haku- ja valintaprosessin jälkeen tutkimukseen valittiin 15 tutkimusta. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan asiakkaat kokivat monia hyötyjä digitaalisista neuvontapalveluista. Asiakkaiden kokemat merkittävimmät hyödyt olivat rahan ja ajan säästäminen sekä fyysisen ja psyykkisen kuormituksen vähentyminen. Asiakkaat kokivat saavansa laadukasta palvelua. Palvelun vaikuttavuuteen tutkimusten mukaan ei ollut vaikutusta, oliko palvelu kasvokkain vai verkkovälitteisesti tapahtunut. Eniten asiakkaat olivat kokeneet hyötyä mobiilisovelluksista, joissa oli erilaisia toimintoja sekä videovastaanottopalvelusta.