Opas AAC-menetelmistä musiikkipäiväkoti Kaniiniin
Hämäläinen, Jennika; Simpanen, Netta (2021)
Hämäläinen, Jennika
Simpanen, Netta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216516
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä Pilke musiikkipäiväkoti Kaniinin kasvattajien osaamista ja tietämystä erilaisista puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä eli AAC-menetelmistä. Tavoitteena oli luoda konkreettinen opas AAC-menetelmistä ja niiden käytöstä varhaiskasvatuksessa. Osa tavoitetta oli myös osallistaa päiväkodin kasvattajat oppaan suunnitteluun.
Varhaiskasvatuksen tehtävä on tukea lapsen kehitystä ja hyvinvointia sekä vahvistaa lapsen kielellisiä valmiuksia ja taitoja. Osa lapsista kärsii kehityksellisistä kielen häiriöistä, jolloin kommunikaatio puhuen voi olla vaikeaa. Lisäksi Suomessa on yhä enemmän maahanmuuttajataustaisia lapsia, jotka eivät osaa kommunikoida suomeksi. AAC-menetelmien avulla voidaan tukea sitä, että lapselle voidaan kommunikoida siten, että hän ymmärtää. Samalla voidaan myös varmistaa se, että lapsi tulee kuulluksi ja ymmärretyksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisessa muodossa ja toimeksiantajana toimi Pilke musiikkipäiväkoti Kaniini. Aineistonkeruu toteutettiin strukturoituna haastatteluna. Haastattelu tehtiin sähköisessä muodossa kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tulosten perusteella koot-tiin opas AAC-menetelmistä. Oppaaseen kirjattiin teoriatietoa sekä käytännön vinkkejä AAC-menetelmien käytöstä päiväkodissa.
Varhaiskasvatuksen tehtävä on tukea lapsen kehitystä ja hyvinvointia sekä vahvistaa lapsen kielellisiä valmiuksia ja taitoja. Osa lapsista kärsii kehityksellisistä kielen häiriöistä, jolloin kommunikaatio puhuen voi olla vaikeaa. Lisäksi Suomessa on yhä enemmän maahanmuuttajataustaisia lapsia, jotka eivät osaa kommunikoida suomeksi. AAC-menetelmien avulla voidaan tukea sitä, että lapselle voidaan kommunikoida siten, että hän ymmärtää. Samalla voidaan myös varmistaa se, että lapsi tulee kuulluksi ja ymmärretyksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisessa muodossa ja toimeksiantajana toimi Pilke musiikkipäiväkoti Kaniini. Aineistonkeruu toteutettiin strukturoituna haastatteluna. Haastattelu tehtiin sähköisessä muodossa kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tulosten perusteella koot-tiin opas AAC-menetelmistä. Oppaaseen kirjattiin teoriatietoa sekä käytännön vinkkejä AAC-menetelmien käytöstä päiväkodissa.