Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaan houkutteleminen ravintolaan kauppakeskuksessa

Hoikkala, Olli (2021)

 
Avaa tiedosto
Hoikkala_Olli.pdf (1.504Mt)
Lataukset: 


Hoikkala, Olli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062816692
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tekijöitä, jotka saavat asiakkaan poikkeamaan ravintolaan vilkkaalla kauppapaikalla. Selvitys lähtee siitä, miten vilkkaita kauppapaikkoja rakennetaan kauppakeskusten muodossa ja mitä niiltä kaupunkisuunnittelun kannalta halutaan. Työssä perehdytään siihen, millaisia kauppakeskuksia tehdään ja miten asiakasvirtojen niissä suunnitellaan kulkevan.

Selvityksessä käydään läpi asiakasvirtojen ohjaamisen lisäksi ostokäyttäytymisen tietoperustaa. Ravintolatilan tunnistettavuutta asiakkaalle käsitellään sisustuksen kautta. Havainnointi kohteiden perusteella käsitellään lyhyesti japanilaista sisustusta.

Esiselvityksen pohjalta valikoitui kaksi kauppakeskusta. MUJI:n ravintola Kampin keskuksessa Helsingin keskustassa ja FresKo Sellosta Espoon Leppävaarassa. Valituissa kohteissa keskityttiin tarkemmin kahteen ravintolaan, joissa esiselvityksen perusteella oli yhteisiä piirteitä, kuten se, että ne olivat osa myymälätoimintaa.

Havainnointi on keskeisimmässä asemassa asiakaskäyttäytymisen selvittämisessä. Kohteita on esiselvityksen perusteella valittu kaksi. Valintaan vaikutti vuonna 2020 alkanut koronapandemia, joka opinnäytetyön tekoaikana vähensi ihmisten liikkumista. Pandemian aiheuttamia rajoituksia alkuvuonna 2021 sivutaan työssä lyhyesti.

Selvityksen perusteella mielenkiintoisten asioiden näkeminen ja aika ovat tärkein houkutin asiakkaan houkuttelemiseksi ravintolaan. Muita aisteja, hajua ja kuuloa, käytetään, mutta niiden merkitystä ei katsota ensisijaiseksi. Perinteiset kyltit ja mainokset koetaan tehokkaiksi ja edullisiksi tavoiksi, eikä esimerkiksi tekoälyä nähdä houkuttelevana ratkaisuna. Valikoidut kohteet nähtiin lisäpalveluna ja -arvona myymälän asiakkaille, eikä itsenäisinä ravintoloina. Asiakkaat houkuteltiin myymälään saapuneista, eikä itsenäistä markkinointia suoritettu.

Pandemia aiheutti muutoksia ihmisten liikkumiseen. Ravintolat ja kauppakeskukset eivät vielä tässä selvityksessä osanneet nähdä muutoksia tulevaisuudessa. Etätyö nähtiin kuitenkin jäävän pysyväksi osaksi työelämää, mikä muuttaa asiakasvirtoja perinteisillä vilkkailla kauppapaikoilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste