Työhyvinvointia tukevat toimistopalvelut rahoitusalan yrityksessä
Uronen, Nelli (2021)
Lataukset:
Uronen, Nelli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070116735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070116735
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona rahoitusalan yritykselle, jota nimitettiin tässä opinnäytetyössä nimellä Yritys X. Työhyvinvoinnin näkökulmasta toimistopalveluosastoa tarkasteleva opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, joka vastasi tarpeeseen tutkia olemassa olevia toimistopalveluosaston hyvinvointiin sidoksissa olevia työtehtäviä, kehittää havaittavia epäkohtia, sekä pohtia mahdollisia uusia tapoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimistopalveluosastolle kehityssuunnitelma kevään 2021 aikana, mihin pohjautuen kyseisen osaston on mahdollista tukea henkilöstön työhyvinvointia yrityksessä. Laajemmassa mittakaavassa henkilöstön työhyvinvointiin panostamisella tähdättiin myös taloudellisesti positiivisiin vaikutuksiin. Tietoperustan rajaus tehtiin työhyvinvoinnin ylläpitämisen ja edistämisen keinoihin, jotka ovat sidoksissa toimistopalveluosaston toimiin. Työhyvinvoinnin lisäksi tietoperustassa käsiteltiin tukitoimintoja ja Yritys X:n toimistopalveluosastoa.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla henkilöstökyselyllä, joka sisälsi monivalintakysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymyksiin vastaaminen tapahtui Likertin viisiportaisella asteikolla. Henkilöstökyselyn analysointi tapahtui aineistoa kuvailevin menetelmin. Kehitysmenetelmänä työssä käytettiin kirjallisuuden lisäksi keskusteluita toimeksiantajan sekä henkilöstön kanssa. Kyselyyn vastanneet työntekijät olivat tyytyväisiä tämänhetkisiin toimistopalveluosaston toimiin hyvinvoinnin osa-alueella, mutta kehityskohteitakin löytyi. Kehitysehdotuksia olivat muun muassa perehdytysmateriaalin digitalisointi videoin, osastokiertojen toteutus etänä näytönjakoa hyödyntäen sekä uutiskirjeen säännöllinen julkaisuväli. Jatkotutkimusehdotuksena olisi hyödyllistä tutkia, kokivatko työntekijät itsessään osastokyselyn työhyvinvointia tukevaksi ollessaan mukana kehittämässä toimistopalveluosastoa kyselyvastaustensa kautta.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla henkilöstökyselyllä, joka sisälsi monivalintakysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymyksiin vastaaminen tapahtui Likertin viisiportaisella asteikolla. Henkilöstökyselyn analysointi tapahtui aineistoa kuvailevin menetelmin. Kehitysmenetelmänä työssä käytettiin kirjallisuuden lisäksi keskusteluita toimeksiantajan sekä henkilöstön kanssa. Kyselyyn vastanneet työntekijät olivat tyytyväisiä tämänhetkisiin toimistopalveluosaston toimiin hyvinvoinnin osa-alueella, mutta kehityskohteitakin löytyi. Kehitysehdotuksia olivat muun muassa perehdytysmateriaalin digitalisointi videoin, osastokiertojen toteutus etänä näytönjakoa hyödyntäen sekä uutiskirjeen säännöllinen julkaisuväli. Jatkotutkimusehdotuksena olisi hyödyllistä tutkia, kokivatko työntekijät itsessään osastokyselyn työhyvinvointia tukevaksi ollessaan mukana kehittämässä toimistopalveluosastoa kyselyvastaustensa kautta.