Kaukametsän salin ostopäätökseen vaikuttavat tekijät seminaarin järjestämistä varten
Poikkimäki, Heidi (2012)
Poikkimäki, Heidi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917218
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat ostopäätökseen, kun järjestetään seminaari Kaukametsän salissa. Tarkoituksena oli tutkia, mitä asioita asiakkaat arvostavat ja tarvitsevat seminaaripaikalla.
Toimeksiantajana opinnäytetyöllä oli Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsä. Toimeksiantaja tarjoaa kansalaisopisto-, musiikkiopisto- ja kulttuuripalveluita sekä lisäksi myy kokouspalveluita ja järjestää erilaisia tapahtumia. Kaukametsässä on neljä suurempaa seminaaritilaa, jotka ovat Kaukametsän sali, Leihu-sali, Kouta-sali ja kansalaisopiston auditorio. Lisäksi Kaukametsässä on muutama pienempi kokoustila.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää. Saadakseen henkilökohtaisia näkemyksiä ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä suoritettiin kuusi haastattelua. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä, jotka olivat järjestäneet seminaarin Kaukametsän salissa vuonna 2011 tai 2012.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yleisesti ostopäätöksiin vaikuttavista asioista, joita ovat tarjooma, markkinointi, asiakaspalvelu, sijainti, saavutettavuus ja hinta. Teoriaosiossa käsitellään seminaaria tapahtumana, organisaatiota ostajana, palvelutuotetta ja palvelujen markkinointia.Tutkimus pohjautui markkinointialan kirjallisuuteen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Kaukametsän salin ostopäätökseen vaikuttavat haastateltavien mukaan eniten hyvä palvelukokonaisuus, Kaukametsän hyvä imago ja sopiva hinta. Lisäksi Kaukametsän salin valintaan vaikuttavat merkittävästi Kaukametsän ammattitaitoinen asiakaspalvelu ja Kaukametsän sijainti maakunnan keskuksessa. Tuloksena saatiin myös muutamia kehittämisehdotuksia erityisesti tukipalveluihin. Esimerkkinä ehdotuksista tukipalveluihin ovat taustamusiikki ruokailun yhteyteen, hyvälaatuiset tilakartat, joihin on merkitty mittasuhteet sekä uutiskirjeet.
Toimeksiantajana opinnäytetyöllä oli Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsä. Toimeksiantaja tarjoaa kansalaisopisto-, musiikkiopisto- ja kulttuuripalveluita sekä lisäksi myy kokouspalveluita ja järjestää erilaisia tapahtumia. Kaukametsässä on neljä suurempaa seminaaritilaa, jotka ovat Kaukametsän sali, Leihu-sali, Kouta-sali ja kansalaisopiston auditorio. Lisäksi Kaukametsässä on muutama pienempi kokoustila.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää. Saadakseen henkilökohtaisia näkemyksiä ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä suoritettiin kuusi haastattelua. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä, jotka olivat järjestäneet seminaarin Kaukametsän salissa vuonna 2011 tai 2012.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yleisesti ostopäätöksiin vaikuttavista asioista, joita ovat tarjooma, markkinointi, asiakaspalvelu, sijainti, saavutettavuus ja hinta. Teoriaosiossa käsitellään seminaaria tapahtumana, organisaatiota ostajana, palvelutuotetta ja palvelujen markkinointia.Tutkimus pohjautui markkinointialan kirjallisuuteen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Kaukametsän salin ostopäätökseen vaikuttavat haastateltavien mukaan eniten hyvä palvelukokonaisuus, Kaukametsän hyvä imago ja sopiva hinta. Lisäksi Kaukametsän salin valintaan vaikuttavat merkittävästi Kaukametsän ammattitaitoinen asiakaspalvelu ja Kaukametsän sijainti maakunnan keskuksessa. Tuloksena saatiin myös muutamia kehittämisehdotuksia erityisesti tukipalveluihin. Esimerkkinä ehdotuksista tukipalveluihin ovat taustamusiikki ruokailun yhteyteen, hyvälaatuiset tilakartat, joihin on merkitty mittasuhteet sekä uutiskirjeet.