Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tuftattu matto lastenhuoneeseen : Sisustuselementistä leikin välineeksi

Mansikkamäki, Nina (2008)

 
Avaa tiedosto
opinnaytetyo2008.pdf (2.843Mt)
Lataukset: 


Mansikkamäki, Nina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2008
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256089
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Muotoilun koulutusohjelma, Tekstiili- ja vaatesuunnittelu

MANSIKKAMÄKI, NINA Tuftattu matto lastenhuoneeseen: Sisustuselementistä leikin välineeksi
Opinnäytetyö 59 sivua + 3 liitesivua
Työn ohjaaja Opettaja Liisa Palmujoki
Huhtikuu 2008
Avainsanat matto, lapsi, leikki, lelu, aistit

Lapsi hyödyntää leikissä rakennettua ja luonnonympäristöä paitsi leikin puitteina, myös materiaalien ja ideoiden lähteenä. Lisänsä leikkiin tuovat erityisesti lapsille suunnitellut pelivälineet, lelut, huonekalut ja tekstiilit.

Työn tavoitteena oli suunnitella tuftaustekniikalla valmistettu lastenhuoneen matto, jonka visuaalinen ilme miellyttää lapsen lisäksi aikuista, ja jota lapsi voi käyttää osana leikkiään. Lapsen toiminnan motiivien ymmärtäminen oli olennaista suunnittelun onnistumiselle. Tuftaus valittiin valmistustekniikaksi, sillä tässä tekniikassa nukan tyypin ja pituuden sekä materiaalin variointi mahdollistavat monipuoliset aistikokemukset.

Työssä kuvataan abduktiivisen päättelyn logiikkaa noudattavaa suunnitteluprosessia, jossa luonnostelu ja teoreettisen tiedon syventäminen lomittuvat. Leikin ja lelun käsitettä avataan, lapsen psyykkisen ja fysiologisen kehityksen, sosiaalistumisen ja kulttuurin kontekstissa. Kriittisen hermeneutiikan keinoin pyritään ymmärtämään lasten leikkiä ja leikkivälinettä ilmiöinä. Suunnitteluvaiheen reflektoinnin ja ymmärryksen lisääntymisen myötä maton olemus muuttuu sisustuselementistä leikkivälineeksi, joka muistuttaa mattoa. Konkreettisena lopputuloksena on usean pienikokoisen maton muodostama, ilmeeltään vaihteleva kokonaisuus, jonka käyttöarvo on suurempi kuin kookkaan, yksittäisen maton.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste