Kohderyhmän ostajapersoonien määrittely markkinoinnin kohdentamiseksi
Torniainen, Rebecca (2021)
Torniainen, Rebecca
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081917057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081917057
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä kohderyhmän ostajapersoonat toimeksiantajayritys Beautybic Oy:n markkinoinnin kohdentamiseksi. Työssä pyrittiin löytämään vastauksia siihen, millaisia yrityksen tuotteista kiinnostuneet henkilöt ovat, sekä miten heille tulisi markkinoida sosiaalisen median kanavissa. Tavoitteena oli tuottaa syvällistä tietoa yrityksen potentiaalisista asiakkaista ja tämän pohjalta luoda ostajapersoonien mukaiset visuaaliset ostajapersoonakortit, joita yritys voisi hyödyntää erityisesti sosiaalisen median mainonnassa Facebookissa ja Instagramissa.
Tietoperustassa käsitellään kohderyhmän määrittelyä, ostajapersoonaa sekä digitaalisen mainonnan kohdentamista. Kohderyhmän määrittelyn osalta käydään läpi ostokäyttäytymistä segmentoinnin pohjana, segmentointia sekä siihen liittyvää prosessia. Ostajapersoona-luvussa tarkastellaan vastaavasti ostajapersoonan rakentamiseen liittyviä tekijöitä, prosessia, sekä konkreettisemmin ostajapersoonien kuvailua ja valintaa. Digitaalisen mainonnan kohdennukseen liittyen käsitellään sosiaalisen median mainonnan kohdennuskeinoja sekä tarkemmin sen mahdollisuuksia Facebookissa ja Instagramissa.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin ensin kyselyä kohderyhmän rajaamiseksi, minkä pohjalta toteutettiin lisäksi valittuihin ostajapersoonaryhmiin kuuluville henkilöille teemahaastattelut ostajapersoonien ymmärryksen syventämiseksi. Tulosten perusteella yrityksen potentiaalisimpia asiakkaita vaikuttaisivat olevan hieman alle 18-vuotiaista 34-vuotiaat naiset, joiden joukosta löydettiin kolme ihonhoitotottumuksiltaan ja elämäntyyliltään erilaista ostajapersoonaa. Näistä ostajapersoonista luotiin opinnäytetyön tavoitteen mukaisesti visuaaliset ostajapersoonakortit sekä tarkemmat mainonnan kohdentamisehdotukset jokaisen ostajapersoonan mukaisesti. Johtopäätöksenä voitiin todeta tutkimuksen antaneen toimeksiantajalle runsaasti arvokasta ja uutta tietoa sen tärkeimmistä kohderyhmistä.
Tietoperustassa käsitellään kohderyhmän määrittelyä, ostajapersoonaa sekä digitaalisen mainonnan kohdentamista. Kohderyhmän määrittelyn osalta käydään läpi ostokäyttäytymistä segmentoinnin pohjana, segmentointia sekä siihen liittyvää prosessia. Ostajapersoona-luvussa tarkastellaan vastaavasti ostajapersoonan rakentamiseen liittyviä tekijöitä, prosessia, sekä konkreettisemmin ostajapersoonien kuvailua ja valintaa. Digitaalisen mainonnan kohdennukseen liittyen käsitellään sosiaalisen median mainonnan kohdennuskeinoja sekä tarkemmin sen mahdollisuuksia Facebookissa ja Instagramissa.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin ensin kyselyä kohderyhmän rajaamiseksi, minkä pohjalta toteutettiin lisäksi valittuihin ostajapersoonaryhmiin kuuluville henkilöille teemahaastattelut ostajapersoonien ymmärryksen syventämiseksi. Tulosten perusteella yrityksen potentiaalisimpia asiakkaita vaikuttaisivat olevan hieman alle 18-vuotiaista 34-vuotiaat naiset, joiden joukosta löydettiin kolme ihonhoitotottumuksiltaan ja elämäntyyliltään erilaista ostajapersoonaa. Näistä ostajapersoonista luotiin opinnäytetyön tavoitteen mukaisesti visuaaliset ostajapersoonakortit sekä tarkemmat mainonnan kohdentamisehdotukset jokaisen ostajapersoonan mukaisesti. Johtopäätöksenä voitiin todeta tutkimuksen antaneen toimeksiantajalle runsaasti arvokasta ja uutta tietoa sen tärkeimmistä kohderyhmistä.