Potilaiden kokemuksia sähköisestä hoidon tarpeen arvioinnista Covid-19 pandemian aikana
Salama, Joni; Pitkämäki, Jonna; Reinikainen, Hanna (2021)
Salama, Joni
Pitkämäki, Jonna
Reinikainen, Hanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082417111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082417111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla potilaiden kokemuksia sähköisestä hoidon tarpeen arvioinnista Covid-19 pandemian aikana. Työn tavoitteena oli kehittää sähköistä hoidon tarpeen arviointia. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa. Sähköisen hoidon tarpeen arviointipalvelun, Klinik Access järjestelmän, Vantaan kaupungille tuottaa Klinik Healthcare Solutions Oy.
Työn tutkimuskysymyksenä oli: Millaisia kokemuksia potilailla on sähköisestä hoidon tarpeen arvioinnista Covid -19 pandemian aikana?
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Klinik Access-järjestelmässä potilaat voivat antaa palautetta palvelusta. Opinnäytetyön aineistona käytettiin potilaiden palautteita. Aineisto käsiteltiin aineistoanalyysin menetelmin . Potilaat olivat pääosin tyytyväisiä sähköiseen hoidon tarpeen arviointiin. Positiivisena pidettiin sen näppäryyttä ja palvelun ympärivuorokautista käytettävyyttä. Negatiivisina kokemuksina nousi esiin palvelun vaikeakäyttöisyys ja pelko tietoturvasta. Potilaiden kokemuksista nousi esiin kehittämisehdotuksia järjestelmän parantamiseksi, muun muassa korjaus kirjoitetun tekstin häviämiseen joissakin tilanteissa. Sähköisen hoidon tarpeen arvion toivottiin jäävän pysyväksi käytännöksi myös Covid-19 pandemian jälkeisenä aikana.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä tutkimus pienemmälle satunnaistetulle potilasjoukolle. Uudessa tutkimuksessa saataisiin tarkempaa ymmärrystä potilaiden kokemuksista sähköisestä hoidon tarpeen arvioinnista.
Työn tutkimuskysymyksenä oli: Millaisia kokemuksia potilailla on sähköisestä hoidon tarpeen arvioinnista Covid -19 pandemian aikana?
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Klinik Access-järjestelmässä potilaat voivat antaa palautetta palvelusta. Opinnäytetyön aineistona käytettiin potilaiden palautteita. Aineisto käsiteltiin aineistoanalyysin menetelmin . Potilaat olivat pääosin tyytyväisiä sähköiseen hoidon tarpeen arviointiin. Positiivisena pidettiin sen näppäryyttä ja palvelun ympärivuorokautista käytettävyyttä. Negatiivisina kokemuksina nousi esiin palvelun vaikeakäyttöisyys ja pelko tietoturvasta. Potilaiden kokemuksista nousi esiin kehittämisehdotuksia järjestelmän parantamiseksi, muun muassa korjaus kirjoitetun tekstin häviämiseen joissakin tilanteissa. Sähköisen hoidon tarpeen arvion toivottiin jäävän pysyväksi käytännöksi myös Covid-19 pandemian jälkeisenä aikana.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä tutkimus pienemmälle satunnaistetulle potilasjoukolle. Uudessa tutkimuksessa saataisiin tarkempaa ymmärrystä potilaiden kokemuksista sähköisestä hoidon tarpeen arvioinnista.