Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio vuorovaikutuksen tukena lasten päivystyksessä.
Juhola, Iina; Herranen, Elina (2021)
Juhola, Iina
Herranen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082617151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082617151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas Jorvin lastenpäivystyksen hoitohenkilökunnalle puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä. Oppaan tavoitteena on tarjota tukea hoitohenkilökunnalle vuorovaikutustilanteissa, joissa lapsella on neuropsykiatrisia erityispiirteitä tai kielellisiä vaikeuksia. Opasta voi käyttää myös tilanteissa, joissa asiakkaalla on haasteita kommunikoinnissa. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä vuorovaikutustilanteissa lapsen ja hoitohenkilökunnan välillä. 
Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen tukevista ja korvaavista kommunikaatio menetelmistä sekä konkreettisen oppaan. Opas koottiin teoreettista tietoa vuorovaikutusta lisäävistä yleisimmistä kommunikointimenetelmistä hyödyntäen lasten päivystyksessä työskenteleville hoitohenkilökunnan edustajille.
Oppaassa keskitytään avaamaan AAC-menetelmistä tukiviittomasta, piirrosviestinnästä, tunnekorteista, osoittamisesta, kuvakommunikaatiosta ja sairaala-haptiiseista. Nämä menetelmät valittiin, koska katsottiin että, hoitohenkilökunta voisi hyödyntää oppaan sisällön tietoa työssään akuuteissa tilanteissa ja vuorovaikutusosaamisensa kehittämisessä.
Oppaan käytettävyys ja toiminallisuus arvioitiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä oppaan sisällöstä, hyödyllisyydestä ja ulkoasusta. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse ja arviointiin osallistuivat Jorvin lasten päivystyksessä työskentelevät hoitohenkilökunnan jäsenet.
Saadun palautteen perusteella oppaan sisältöä muokattiin hoitohenkilökunnan toiveiden mukaiseksi. Oppaaseen lisättiin konkreettisia ohjeita menetelmien käyttöön sekä joitakin neuvoja vaihtoehtoisten kommunikaatio menetelmien käytöstä.
Kehittämisehdotuksena nähtiin tarve tuottaa valmiita malleja AAC-menetelmien käyttöön sekä kehittää AAC-menetelmien käyttöä vuorovaikutustilanteissa potilastyössä vieraskielisten asiakkaiden kanssa.
Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen tukevista ja korvaavista kommunikaatio menetelmistä sekä konkreettisen oppaan. Opas koottiin teoreettista tietoa vuorovaikutusta lisäävistä yleisimmistä kommunikointimenetelmistä hyödyntäen lasten päivystyksessä työskenteleville hoitohenkilökunnan edustajille.
Oppaassa keskitytään avaamaan AAC-menetelmistä tukiviittomasta, piirrosviestinnästä, tunnekorteista, osoittamisesta, kuvakommunikaatiosta ja sairaala-haptiiseista. Nämä menetelmät valittiin, koska katsottiin että, hoitohenkilökunta voisi hyödyntää oppaan sisällön tietoa työssään akuuteissa tilanteissa ja vuorovaikutusosaamisensa kehittämisessä.
Oppaan käytettävyys ja toiminallisuus arvioitiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä oppaan sisällöstä, hyödyllisyydestä ja ulkoasusta. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse ja arviointiin osallistuivat Jorvin lasten päivystyksessä työskentelevät hoitohenkilökunnan jäsenet.
Saadun palautteen perusteella oppaan sisältöä muokattiin hoitohenkilökunnan toiveiden mukaiseksi. Oppaaseen lisättiin konkreettisia ohjeita menetelmien käyttöön sekä joitakin neuvoja vaihtoehtoisten kommunikaatio menetelmien käytöstä.
Kehittämisehdotuksena nähtiin tarve tuottaa valmiita malleja AAC-menetelmien käyttöön sekä kehittää AAC-menetelmien käyttöä vuorovaikutustilanteissa potilastyössä vieraskielisten asiakkaiden kanssa.
