Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kauhun ilmapiirin luominen peleissä

Karvonen, Timo; Hirvonen, Tiina (2021)

 
Avaa tiedosto
Hirvonen_Tiina_Karvonen_Timo_2021_08_29.pdf (3.428Mt)
Lataukset: 


Karvonen, Timo
Hirvonen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082917215
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on kauhun ilmapiirin ja tunnelman luominen peleissä sekä niiden erilaiset toteutusmekaniikat. Tavoitteena on tutkia, millaisista elementeistä tunnelmallinen kauhu voi muodostua ja millaisia yksityiskohtia sen luomisessa tulee ottaa huomioon. Tavoitteena on myös toteuttaa pelin prototyyppi, jossa menetelmiä testataan.

Opinnäytetyössä otettiin esimerkkiä julkaistuista ja tunnetuista kauhupeleistä ja toteutettiin oma kauhupeli prototyyppi esimerkkejä soveltaen. Prototyyppi tehtiin Unity3D-pelimoottorilla ja grafiikat luotiin Blender-mallinnusohjelmalla. Pelissä kaikki käytetyt mallit, objektit ja äänitiedostot olivat itsetehtyjä. Projektin aikana prototyypistä tehtiin kaksi erilaista versiota, joita molempia testasivat testiryhmänä toimineet pelaajat. Testaajien antamien palautteiden perusteella prototyypin ensimmäistä versiota muokattiin ja jatkokehitettiin. Tästä seurannutta prototyypin toista versiota kokeili jälleen pelaajien testiryhmä ja annettujen palautteiden avulla arvioitiin sitä, onnistuiko prototyyppi tunnelmallisena kauhupelinä.

Opinnäytetyön prototyyppi onnistui valloittamaan testipelaajat tunnelmallaan ja yleisellä ilmeellä sekä äänimaailmalla. Tehdyt korjaukset paransivat prototyypin toista versiota paljon ja testaajilta saatu palaute oli erittäin tärkeässä osassa projektin onnistumista. Peli kuitenkin arvioitiin sekä kauhupeliksi että seikkailupeliksi, joten oli pääteltävissä, että prototyypissä oltiin oikeilla jäljillä kauhun ilmapiirin luomisessa. Opinnäytetyön lopputuloksena oli siis prototyyppi tunnelmallisesta pelistä, joka sisältää myös kauhun elementtejä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste