Tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittäminen Harjulan päiväkodissa
Sirenius, Kaisa (2021)
Sirenius, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083017247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083017247
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Nurmijärven varhaiskasvatuksessa, Harjulan päiväkodissa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 on varhaiskasvatuksen toimintaa ohjaava, velvoittava asiakirja, ja tieto- ja viestintäteknologinen (TVT) osaaminen ja monilukutaito on yksi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa kuvatuista laaja-alaisen osaamisen osa-alueista. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttaman arviointihankkeen (2017-2019) mukaan monilukutaitoa vahvistava toiminta on yksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olevista uusista teemoista, jonka toteutumista tulee vahvistaa. Nurmijärven varhaiskasvatuksessa TVT-osaamiseen on panostettu tekemällä laitehankintoja, kouluttamalla henkilöstöä ja luomalla toiminnan kehittämistä tukeva toimintamalli, mutta yksikkökohtaiset erot tieto- ja viestintäteknologian näkymisessä varhaiskasvatuksen toiminnassa saattavat olla suuret. Harjulan päiväkodissa TVT-laitteiden käyttö lapsiryhmissä oli melko vähäistä tai yksipuolista, ja tilanteen kehittämiseen tarvittiin toimintamalli, jonka kyseinen työyhteisö kokisi mielekkääksi ja hyödylliseksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Harjulan päiväkodille sopiva toimintatapa, jolla tieto- ja viestintäteknologia saataisiin osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Tavoitteena oli henkilöstön TVT-osaamisen kehittäminen ja sen myötä myös tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen lasten kanssa tehtävässä työssä. Opinnäytetyön tietoperusta on koottu tieto- ja viestintäteknologiaan, monilukutaitoon ja mediakasvatukseen liittyvän kirjallisuuden ja niistä tehtyjen tutkimusten pohjalta. Alkutilanteen, kehittämisen esteenä olevien seikkojen ja työyhteisölle sopivan toimintatavan selvittämistä varten henkilöstölle teetettiin alkukysely, jonka pohjalta kokeiltavaksi toimintatavaksi valittiin TVT-klinikat. Kevään aikana kokeilussa olleet TVT-klinikat sisälsivät TVT-laitteisiin ja -sovelluksiin tutustumista ja yhdessä toteutettuja projekteja, kuten videotervehdys ja kuvasuunnistus. TVT-klinikoiden toimivuutta arvioitiin niiden toteuttamisen jälkeen teetetyllä arviointikyselyllä. Arviointikyselyn perusteella TVT-klinikoita voitiin pitää TVT-osaamisen kehittämiseen sopivana toimintatapana Harjulan päiväkodissa.
Jotta jatkossa varhaiskasvatukseen hankittuja TVT-laitteita hyödynnettäisiin Harjulan päiväkodin arjessa tehokkaammin, kannattaa TVT-klinikoita jatkaa myös tulevaisuudessa. TVT-klinikoiden tukena voidaan hyödyntää Nurmijärven varhaiskasvatuksen digiagentin opastusta. Alku- ja arviointikyselyiden perusteella henkilöstö kokee hyötyvänsä TVT-laitteiden ja -sovellusten käyttöön liittyvästä koulutuksesta ja opastuksesta, joka tukee heidän oman TVT-osaamisensa kehittymistä ja näkyy näin toivottavasti myös lapsiryhmien toiminnassa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Harjulan päiväkodille sopiva toimintatapa, jolla tieto- ja viestintäteknologia saataisiin osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Tavoitteena oli henkilöstön TVT-osaamisen kehittäminen ja sen myötä myös tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen lasten kanssa tehtävässä työssä. Opinnäytetyön tietoperusta on koottu tieto- ja viestintäteknologiaan, monilukutaitoon ja mediakasvatukseen liittyvän kirjallisuuden ja niistä tehtyjen tutkimusten pohjalta. Alkutilanteen, kehittämisen esteenä olevien seikkojen ja työyhteisölle sopivan toimintatavan selvittämistä varten henkilöstölle teetettiin alkukysely, jonka pohjalta kokeiltavaksi toimintatavaksi valittiin TVT-klinikat. Kevään aikana kokeilussa olleet TVT-klinikat sisälsivät TVT-laitteisiin ja -sovelluksiin tutustumista ja yhdessä toteutettuja projekteja, kuten videotervehdys ja kuvasuunnistus. TVT-klinikoiden toimivuutta arvioitiin niiden toteuttamisen jälkeen teetetyllä arviointikyselyllä. Arviointikyselyn perusteella TVT-klinikoita voitiin pitää TVT-osaamisen kehittämiseen sopivana toimintatapana Harjulan päiväkodissa.
Jotta jatkossa varhaiskasvatukseen hankittuja TVT-laitteita hyödynnettäisiin Harjulan päiväkodin arjessa tehokkaammin, kannattaa TVT-klinikoita jatkaa myös tulevaisuudessa. TVT-klinikoiden tukena voidaan hyödyntää Nurmijärven varhaiskasvatuksen digiagentin opastusta. Alku- ja arviointikyselyiden perusteella henkilöstö kokee hyötyvänsä TVT-laitteiden ja -sovellusten käyttöön liittyvästä koulutuksesta ja opastuksesta, joka tukee heidän oman TVT-osaamisensa kehittymistä ja näkyy näin toivottavasti myös lapsiryhmien toiminnassa.