Hakukoneoptimointi — Case Ticketmaster Suomi Oy
Savolainen, Jonasz (2021)
Savolainen, Jonasz
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090117335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090117335
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Ticketmaster Suomi Oy:n kampanjasivustojen hakukoneoptimointia HTML- ja CSS-koodilla. Yhtenä tavoitteena oli nostaa trafiikkia hakukoneen kautta. Työn toimeksiantajana toimi Ticketmaster Suomi Oy. Ticketmaster on lipunvälittäjä tapahtumajärjestäjän ja asiakkaan välillä. Työn päätavoitteena oli luoda tehokas koodipohja Ticketmasterin kampanjoiden toteuttamiseen. Koodipohjalla pyritään myös parantamaan hakukoneoptimoinnin ymmärtämistä.
Työssä toteutettiin hakukoneiden optimointia HTML- ja CSS-koodilla, joka lisättiin Microflex-järjestelmään. Apuna käytettiin Ticketmaster Internationalin asiantuntijoita. Kampanjasivustoa analysoitiin Google Search Consolen ja Googlen Lighthousen avulla. Työssä käytettiin tutkimuksellisuutta toiminnallisen kehittämisen apuna. Tietoperustassa keskityttiin hakukoneiden toimintaan ja käytössä oleviin keinoihin hakukoneoptimoinnissa. Käytänteiden tasolla keskityttiin hyviin sijoituksiin vaikuttaviin asioihin ja parhaisiin tapoihin parempien tuloksien saamiseksi hakukoneissa sekä hakukoneoptimoinnin toiminnallisuuteen.
Työn tuloksena selvisi hyvässä hakukoneoptimoinnissa käytössä olevat parhaat käytänteet ja keinot. Hakukoneoptimoinnin merkitys ja tärkeys selventyi kampanjasivustojen luonnissa. Hakukonelöydettävyyttä tutkittiin Google Lighthousen avulla sekä statistiikkaa Google Search Consolesta.
Työssä toteutettiin hakukoneiden optimointia HTML- ja CSS-koodilla, joka lisättiin Microflex-järjestelmään. Apuna käytettiin Ticketmaster Internationalin asiantuntijoita. Kampanjasivustoa analysoitiin Google Search Consolen ja Googlen Lighthousen avulla. Työssä käytettiin tutkimuksellisuutta toiminnallisen kehittämisen apuna. Tietoperustassa keskityttiin hakukoneiden toimintaan ja käytössä oleviin keinoihin hakukoneoptimoinnissa. Käytänteiden tasolla keskityttiin hyviin sijoituksiin vaikuttaviin asioihin ja parhaisiin tapoihin parempien tuloksien saamiseksi hakukoneissa sekä hakukoneoptimoinnin toiminnallisuuteen.
Työn tuloksena selvisi hyvässä hakukoneoptimoinnissa käytössä olevat parhaat käytänteet ja keinot. Hakukoneoptimoinnin merkitys ja tärkeys selventyi kampanjasivustojen luonnissa. Hakukonelöydettävyyttä tutkittiin Google Lighthousen avulla sekä statistiikkaa Google Search Consolesta.