Henkilöstön osaamisen kehittäminen myyntiorganisaatiossa
Vilponen, Marjaana (2021)
Vilponen, Marjaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090117345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090117345
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää, miten myyntihenkilöstön osaamista voidaan kehittää media-alan yhtiön Routa Markkinoinnin kahdessa myyntitiimissä. Tutkimuksen kohteena ollut henkilöstö oli siirtynyt yrityskaupan mukana Routa Markkinointiin joulukuussa 2020. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uudelle työnantajalle siirtyneen henkilöstön nykyosaamisen tila, tulevaisuudessa tarvittava osaaminen sekä keinoja uuden osaamisen hankkimiseksi. Työn tavoitteena oli myös luoda mallipohja henkilökohtaisesta kehittämissuunnitelmasta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä, kehittämiseen tarvittavista rakenteista ja myyntitaitojen kehittämisestä. Teoriaosassa käsitellään myös miten henkilöstön osaamisen nykytilan voi kartoittaa ja millä keinoin ja toimenpitein uutta osaamista voidaan hankkia.
Empiriaosassa tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla tutkimuksen kohteena olevien tiimien henkilöstöä. Haastatteluissa selvitettiin osaamisen nykytilaa, näkemyksiä media-alalla tulevaisuudessa tarvittavasta osaamisesta sekä hyviksi ja tehokkaiksi koettuja uuden osaamisen hankkimisen keinoja.
Tutkimus toi esille, että syvä asiakasymmärrys ja luottamuksellisen asiakassuhteen luominen ovat tulevaisuudessa tarvittavaa ydinosaamista. Oman substanssiosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteen ylläpitämisessä ja henkilökohtaisten ominaisuuksien kehittäminen ovat jatkuvan muutoksen keskellä olevan media-alan osaajien keskeisimpiä tulevaisuuden työkaluja. Tutkimuksessa löydettiin myös useita keinoja uuden osaamisen hankkimiseksi. Vaikka osaamisen kehittyminen on jokaisen yksilön omalla vastuulla, osaamisen kehittäminen vaatii hyvää esihenkilötyötä ja johtamista sekä avointa keskustelua henkilöstön kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että osaamisen kehittämiseen on monenlaisia keinoja, joita voidaan hyödyntää. Osaamisen kehittäminen vaatii hyvää esihenkilötyötä ja johtamista sekä avointa keskustelua henkilöstön kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä, kehittämiseen tarvittavista rakenteista ja myyntitaitojen kehittämisestä. Teoriaosassa käsitellään myös miten henkilöstön osaamisen nykytilan voi kartoittaa ja millä keinoin ja toimenpitein uutta osaamista voidaan hankkia.
Empiriaosassa tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla tutkimuksen kohteena olevien tiimien henkilöstöä. Haastatteluissa selvitettiin osaamisen nykytilaa, näkemyksiä media-alalla tulevaisuudessa tarvittavasta osaamisesta sekä hyviksi ja tehokkaiksi koettuja uuden osaamisen hankkimisen keinoja.
Tutkimus toi esille, että syvä asiakasymmärrys ja luottamuksellisen asiakassuhteen luominen ovat tulevaisuudessa tarvittavaa ydinosaamista. Oman substanssiosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteen ylläpitämisessä ja henkilökohtaisten ominaisuuksien kehittäminen ovat jatkuvan muutoksen keskellä olevan media-alan osaajien keskeisimpiä tulevaisuuden työkaluja. Tutkimuksessa löydettiin myös useita keinoja uuden osaamisen hankkimiseksi. Vaikka osaamisen kehittyminen on jokaisen yksilön omalla vastuulla, osaamisen kehittäminen vaatii hyvää esihenkilötyötä ja johtamista sekä avointa keskustelua henkilöstön kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että osaamisen kehittämiseen on monenlaisia keinoja, joita voidaan hyödyntää. Osaamisen kehittäminen vaatii hyvää esihenkilötyötä ja johtamista sekä avointa keskustelua henkilöstön kanssa.