Aikuiset bändipajassa - yhdessä oppimista ja yhdessä onnistumista kuvionuottien avulla
Salo, Anniina (2021)
Salo, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717517
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja ohjata aikuisten bändipajaa ja arvioida sen onnistumista. Bändipajassa viisi aikuista opetteli ryhmänä soittamisen alkeita kuvionuottimenetelmän avulla. Kuvionuoteissa nuotti-informaatio on merkitty käyttäen värejä ja muotoja, ja kuvionuoteista soittaminen onnistuu nopeasti. Bändipaja kokoontui kahdeksan kertaa alkuvuodesta 2021. Ennen bändipajaa ryhmän jäsenet eivät osanneet soittaa valitsemiaan soittimia. Bändi soitti toiminnan aikana kymmenen kappaletta aloittaen yhden soinnun kappaleella ja vaikeustasoa lisättiin toiminnan edetessä. Toiminta loppui yhdessä tehdyllä videolla, jossa soitettiin ja laulettiin yhdessä. Järvenpään seurakunta toimi yhteistyötahona ja mahdollisti toiminnan esimerkiksi tarjoamalla toimintaan sopivat tilat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää musiikillista toimintaa, jossa aikuinen oppii soittamisen alkeita ja pystyy tekemään sen ilman, että hänen tarvitsee omista soittamaansa soitinta. Yksi tavoite oli ohjaajaosaamisen vahvistaminen. Tarkoitus oli ohjata sosionomin ammattiosaamiseen sopivaa tavoitteellista ryhmätoimintaa, joka lisää asiakkaiden voimavaroja ja edistää osallisuutta. Yhtenä tavoitteena oli myös ryhmän jäsenten voimaantuminen uuden oppimisen ja omien kykyjen ja mahdollisuuksien tunnistamisen muodossa. Yhteisöllisyyden kokemisesta tuli yksi tavoite. Opinnäytetyö on toteutettu COVID-19 pandemian aikana poikkeusoloissa.
Työssä tutkittiin, soveltuuko bändipaja yhdeksi sosiaalialan toiminnalliseksi menetelmäksi. Opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista arvioitiin tutkimuksellisesti käyttämällä osallistuvaa havainnointia, palautekyselyitä ja yksilöhaastatteluja. Kaikki bändipajan jäsenet kokivat toiminnan mielekkääksi ja kokivat toiminnan aikana yhteisöllisyyttä. Osallistujat oppivat uuden taidon ja kokivat voimaantumista. Ohjaajakokemus kasvoi ja arvioinnin perusteella voidaan sanoa, että bändipaja soveltuu sosiaalialan työmenetelmäksi. Kuvionuottien avulla oppiminen ja soittaminen on nopeampaa ja menetelmä tuo yhdenvertaisuutta musiikkitoimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää musiikillista toimintaa, jossa aikuinen oppii soittamisen alkeita ja pystyy tekemään sen ilman, että hänen tarvitsee omista soittamaansa soitinta. Yksi tavoite oli ohjaajaosaamisen vahvistaminen. Tarkoitus oli ohjata sosionomin ammattiosaamiseen sopivaa tavoitteellista ryhmätoimintaa, joka lisää asiakkaiden voimavaroja ja edistää osallisuutta. Yhtenä tavoitteena oli myös ryhmän jäsenten voimaantuminen uuden oppimisen ja omien kykyjen ja mahdollisuuksien tunnistamisen muodossa. Yhteisöllisyyden kokemisesta tuli yksi tavoite. Opinnäytetyö on toteutettu COVID-19 pandemian aikana poikkeusoloissa.
Työssä tutkittiin, soveltuuko bändipaja yhdeksi sosiaalialan toiminnalliseksi menetelmäksi. Opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista arvioitiin tutkimuksellisesti käyttämällä osallistuvaa havainnointia, palautekyselyitä ja yksilöhaastatteluja. Kaikki bändipajan jäsenet kokivat toiminnan mielekkääksi ja kokivat toiminnan aikana yhteisöllisyyttä. Osallistujat oppivat uuden taidon ja kokivat voimaantumista. Ohjaajakokemus kasvoi ja arvioinnin perusteella voidaan sanoa, että bändipaja soveltuu sosiaalialan työmenetelmäksi. Kuvionuottien avulla oppiminen ja soittaminen on nopeampaa ja menetelmä tuo yhdenvertaisuutta musiikkitoimintaan.