Yhteistyökumppanin valintaan vaikuttavat tekijät kampaamoalalla
Nikku, Terhi (2021)
Lataukset:
Nikku, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717553
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat yhteistyökumppanin valitsemiseen, ja mitkä ovat yhteistyökumppanin tärkeimmät ominaisuudet kampaamoalalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvailla asioita, joihin yhteistyökumppanin hankinta perustuu, millä keinoilla yhteistyön aloittaminen onnistuu ja mitä se vaatii. Tarkoituksena oli myös selvittää mitä ominaisuuksia yhteistyökumppanissa arvostetaan ja minkälaista palvelua yrittäjät kaipaavat. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kampaamotuotteiden ja -tarvikkeiden maahantuoja Kao Finland Oy. Työn teoriaosuuteen kerättiin tietoa verkostoista, yhteistyökumppanin hankkimisesta, strategiasta, kilpailuttamisesta ja sopimuksista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin tutkimustyyppisenä ja se toteutettiin sekä määrällisen- että laadullisen tutkimuksen keinoja käyttäen. Kysely julkaistiin Facebookin Parturi-kampaajat -ryhmässä ja vastauksia saatiin 311. Kyselyyn vastanneet kokivat yhteistyökumppanin tärkeimmiksi ominaisuuksiksi yhteystyökumppanin arvot, yhteistyökumppanin tarjoaman tuen liiketoiminnan kehittämisen kanssa ja yhteistyökumppanin tarjoamat koulutukset. Eniten yhteistyökumppanin vaihtamiseen vaikutti yhteistyökumppanin käytös, tuotteiden saatavuus ja niiden hinnan nousu. Kyselyn tulokset antoivat tietoa, mihin Kao Finland Oy:n kannattaa toiminnassaan keskittyä ja mitkä osa-alueet eivät ole niin tärkeitä yhteistyön onnistumisen kannalta. Kao Finland Oy voi keskittyä toiminnassaan selkeyttämään arvojaan ja yhtenäistämään henkilöstön arvomaailmaa, sekä tarjoamaan enemmän koulutuksia ja tukea asiakkaidensa liiketoimintaan.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin tutkimustyyppisenä ja se toteutettiin sekä määrällisen- että laadullisen tutkimuksen keinoja käyttäen. Kysely julkaistiin Facebookin Parturi-kampaajat -ryhmässä ja vastauksia saatiin 311. Kyselyyn vastanneet kokivat yhteistyökumppanin tärkeimmiksi ominaisuuksiksi yhteystyökumppanin arvot, yhteistyökumppanin tarjoaman tuen liiketoiminnan kehittämisen kanssa ja yhteistyökumppanin tarjoamat koulutukset. Eniten yhteistyökumppanin vaihtamiseen vaikutti yhteistyökumppanin käytös, tuotteiden saatavuus ja niiden hinnan nousu. Kyselyn tulokset antoivat tietoa, mihin Kao Finland Oy:n kannattaa toiminnassaan keskittyä ja mitkä osa-alueet eivät ole niin tärkeitä yhteistyön onnistumisen kannalta. Kao Finland Oy voi keskittyä toiminnassaan selkeyttämään arvojaan ja yhtenäistämään henkilöstön arvomaailmaa, sekä tarjoamaan enemmän koulutuksia ja tukea asiakkaidensa liiketoimintaan.