Markkinointisuunnitelma kosmetiikkaturvallisuuspalveluille
Juusola, Essi (2021)
Lataukset:
Juusola, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817563
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Sweco Finland, jonka palveluvalikoimaan kuuluvat kosmetiikkaturvallisuuspalvelut. Työn tarkoituksena ja tavoitteena oli luoda helposti ymmärrettävä ja joustava markkinointisuunnitelma, joka parantaa kosmetiikkaturvallisuuspalveluiden näkyvyyttä. Opinnäytetyö koostuu kokonaisuudessaan teoriaosuudesta, lähtökohta-analyyseista, internet-kyselystä sekä toiminnallisesta osuudesta eli markkinointisuunnitelmasta vuodelle 2022. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin B2B- markkinoinnin perusteoriaa, markkinoinnin eri kilpailukeinoja, markkinoinnin työkaluja sekä markkinatutkimusprosessia. Lisäksi teorian alkuun tuotettiin lähtökohta-analyysit, joita tässä työssä olivat SWOT-analyysi sekä kilpailija-analyysi. Markkinointisuunnitelmaa tukemaan työhön tuotettiin internet-kysely potentiaalisille sekä nykyisille asiakkaille. Internet-kyselyllä kartoitettiin niitä markkinoinnin keinoja, joilla kosmetiikkaturvallisuuspalveluiden kohderyhmää kannattaa lähestyä.
Internet-kyselyn tuloksien perusteella erityisesti omien verkkosivujen päivittäminen, uutiskirjeiden luominen sekä informaatiopitoinen sisältö voisivat olla tapoja markkinoida kosmetiikkaturvallisuuspalveluista kohderyhmälleensä. Internet-kysely toi arvokasta tietoa ja tuloksia hyödynnettiin laajasti työn toiminnallista osuutta tehdessä. Toiminnallinen osuus eli markkinointisuunnitelma sisältää tiivistelmän, lähtökohta-analyysit, kyselyn tulokset sekä suunnitellut markkinointitoimet. Lopputulokseksi muodostui markkinointisuunnitelma, jossa huomioitiin mahdolliset muutokset aikatauluun sekä yrityksen omat toiveet suunnitelmaa kohtaan. Sweco Finlandilla on oma markkinointitiimi huolehtimassa koko organisaation markkinoinnista. Työssä huomioidaan ainoastaan ne toimet, joita kosmetiikkaturvallisuuden asiantuntija voi tehdä työssään edistääkseen markkinointia.
Internet-kyselyn tuloksien perusteella erityisesti omien verkkosivujen päivittäminen, uutiskirjeiden luominen sekä informaatiopitoinen sisältö voisivat olla tapoja markkinoida kosmetiikkaturvallisuuspalveluista kohderyhmälleensä. Internet-kysely toi arvokasta tietoa ja tuloksia hyödynnettiin laajasti työn toiminnallista osuutta tehdessä. Toiminnallinen osuus eli markkinointisuunnitelma sisältää tiivistelmän, lähtökohta-analyysit, kyselyn tulokset sekä suunnitellut markkinointitoimet. Lopputulokseksi muodostui markkinointisuunnitelma, jossa huomioitiin mahdolliset muutokset aikatauluun sekä yrityksen omat toiveet suunnitelmaa kohtaan. Sweco Finlandilla on oma markkinointitiimi huolehtimassa koko organisaation markkinoinnista. Työssä huomioidaan ainoastaan ne toimet, joita kosmetiikkaturvallisuuden asiantuntija voi tehdä työssään edistääkseen markkinointia.