Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemukset ja tukeminen myönteisen tunnistamisen avulla : kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja koulutusmateriaali MIELI ry:lle
Ijäs, Tuutikki (2021)
Ijäs, Tuutikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817579
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata, miten koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevat nuoret kokevat oman tilanteensa ja miten heitä voidaan tukea myönteisen tunnistamisen työotteen avulla. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tulosten pohjalta yhteiskehitettiin koulutusmateriaali MIELI ry:n käyttöön. Kehittämiseen osallistui kohdennetun nuorisotyön ammattilaisia etsivästä nuorisotyöstä ja työpajoilta.
Tulokset osoittivat, että nuoren kokemuksiin oli vaikuttanut nuoren asema koulun sosiaalisessa yhteisössä ja ennen kaikkea sen ulkopuolelle jääminen. Peruskoulun jälkeisten valintojen tekeminen oli vaikeaa ja nuoret kokivat epätasapainoa oman itsen ja yhteiskunnan heihin kohdistamien vaatimusten välillä. Selviytymisen kannalta keskeisiä tekijöitä olivat olleet nuoren läheisten ihmisten tuki ja nuoren voimavarojen ehdoilla toteutunut ja luottamukselliseen ja tiiviiseen tukeen perustunut ohjaus.
Tulokset osoittivat, että omassa lähiyhteisössä saadut myönteiset kokemukset ja tunnustetuksi tuleminen vahvistivat nuorten toimijuutta. Myönteinen tunnistaminen vahvistaa juuri niitä elementtejä nuorten elämässä, jotka heidän omissa kertomuksissaankin näyttäytyivät tärkeinä ja keskeisinä selviytymisen kannalta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta tehtiin kaksi erillistä koulutuskokonaisuutta. Toinen kokonaisuus käsitteli nuorten kokemuksia ja toinen myönteisen tunnistamisen työotetta. MIELI ry tulee käyttämään opinnäytetyön tuloksia ja koulutusmateriaalia kohdennetun nuorisotyön ammattilaisille suunnattujen koulutusten pohjana.
Tulokset osoittivat, että nuoren kokemuksiin oli vaikuttanut nuoren asema koulun sosiaalisessa yhteisössä ja ennen kaikkea sen ulkopuolelle jääminen. Peruskoulun jälkeisten valintojen tekeminen oli vaikeaa ja nuoret kokivat epätasapainoa oman itsen ja yhteiskunnan heihin kohdistamien vaatimusten välillä. Selviytymisen kannalta keskeisiä tekijöitä olivat olleet nuoren läheisten ihmisten tuki ja nuoren voimavarojen ehdoilla toteutunut ja luottamukselliseen ja tiiviiseen tukeen perustunut ohjaus.
Tulokset osoittivat, että omassa lähiyhteisössä saadut myönteiset kokemukset ja tunnustetuksi tuleminen vahvistivat nuorten toimijuutta. Myönteinen tunnistaminen vahvistaa juuri niitä elementtejä nuorten elämässä, jotka heidän omissa kertomuksissaankin näyttäytyivät tärkeinä ja keskeisinä selviytymisen kannalta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta tehtiin kaksi erillistä koulutuskokonaisuutta. Toinen kokonaisuus käsitteli nuorten kokemuksia ja toinen myönteisen tunnistamisen työotetta. MIELI ry tulee käyttämään opinnäytetyön tuloksia ja koulutusmateriaalia kohdennetun nuorisotyön ammattilaisille suunnattujen koulutusten pohjana.