Staycation-trendin potentiaali Lappeenrannan alueella
Kolehmainen, Maiju (2021)
Kolehmainen, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817605
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää staycation-trendin potentiaalia, tarjontaa ja kysyntää Lappeenrannassa. Työssä tutkittiin myös staycation-asiakasta. Selvitettiin mm. asiakkaan syyt, tarpeet, arvot ja ajatusmaailma liittyen staycationiin. Tutkimus tehtiin aiheen ajankohtaisuuden takia. Staycation-trendistä ei ole tehty aikaisemmin opinnäytetyötä alueella, joten tutkimustieto oli tarpeellista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työ koostuu teoriaosuudesta, tutkimuksen vaiheista, analysoinnista ja tuloksista.
Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu, jonka teemoja olivat tarjonta, kysyntä, tulevaisuus ja staycation-asiakas. Haastateltavat olivat hotellien työntekijöitä ja paikallisia staycationilla käyneitä henkilöitä. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Staycation-lomat ovat lisääntyneet koronapandemian aikana. Ulkomaanmatkailu on uhka lähimatkailulle, mutta lähimatkailun suosio kasvaa jatkuvasti ja jää osaksi ihmisten lomailua pandemian jälkeenkin. Jotta trendin suosio kasvaisi alueella, tarvitaan markkinointia ja houkuttimia. Staycation-asiakas on usein kokeilunhaluinen ja kuluttajakeskeinen nautiskelija tai aktiivilomailija. Staycation-matkoille lähdetään sen helppouden ja turvallisuuden takia. Staycationissa on taustalla irtiotto arjesta ja omaan elämänlaatuun panostaminen.
Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu, jonka teemoja olivat tarjonta, kysyntä, tulevaisuus ja staycation-asiakas. Haastateltavat olivat hotellien työntekijöitä ja paikallisia staycationilla käyneitä henkilöitä. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Staycation-lomat ovat lisääntyneet koronapandemian aikana. Ulkomaanmatkailu on uhka lähimatkailulle, mutta lähimatkailun suosio kasvaa jatkuvasti ja jää osaksi ihmisten lomailua pandemian jälkeenkin. Jotta trendin suosio kasvaisi alueella, tarvitaan markkinointia ja houkuttimia. Staycation-asiakas on usein kokeilunhaluinen ja kuluttajakeskeinen nautiskelija tai aktiivilomailija. Staycation-matkoille lähdetään sen helppouden ja turvallisuuden takia. Staycationissa on taustalla irtiotto arjesta ja omaan elämänlaatuun panostaminen.