Opas kohdeyrityksen huollon myyntilaskutukseen
Huuskonen, Elina (2021)
Huuskonen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091217701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091217701
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sekä luoda kirjallinen opas kohdeyrityksen huollon myyntilaskutusprosessista. Toimeksiantajan toiveena oli, että oppaan teon yhteydessä tarkasteltaisiin kyseistä prosessia ja kehitettäisiin sitä yhtenäisemmäksi ja selkeämmäksi kokonaisuudeksi. Oppaan on tarkoitus toimia tulevaisuudessa kohdeyrityksessä työntekijöiden apuvälineenä sekä uusien työntekijöiden perehdytysmateriaalina. Toimeksiantajana on talotekniikka-alan yritys.
Teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista taloushallintoa ja taloushallinnon osaprosesseja, jotta lukija ymmärtää, mitä taloushallinto kokonaisuudessaan tarkoittaa ja mihin osaan taloushallintoa myyntilaskutusprosessi kuuluu sekä millainen rooli kyseisellä prosessilla on yrityksen näkökulmasta. Prosessin kehittämisehdotukset pohjautuvat laatuteoriaan ja Lean- johtamisfilosofiaan.
Tiedon kerääminen opasta varten tapahtui työsuhteessa kohdeyrityksessä ja tietoa kerättiin havainnoimalla sekä keskustelemalla kohdeyrityksen henkilökunnan kanssa. Lopputuloksena saatiin kattava ja selkeä kirjallinen opas huollon myyntilaskutukseen, jonka avulla pystyttiin toteamaan, että myyntilaskutusprosessia voidaan sujuvoittaa. Kehitysehdotuksissa huomioitiin toimeksiantajan toiveet kyseisen prosessin yhtenäistämisestä sekä selkeyttämisestä. Kehitysehdotuksissa annettiin ideoita työtapojen yhtenäistämiseen sekä turhien työvaiheiden poistamiseen kyseisestä prosessista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista taloushallintoa ja taloushallinnon osaprosesseja, jotta lukija ymmärtää, mitä taloushallinto kokonaisuudessaan tarkoittaa ja mihin osaan taloushallintoa myyntilaskutusprosessi kuuluu sekä millainen rooli kyseisellä prosessilla on yrityksen näkökulmasta. Prosessin kehittämisehdotukset pohjautuvat laatuteoriaan ja Lean- johtamisfilosofiaan.
Tiedon kerääminen opasta varten tapahtui työsuhteessa kohdeyrityksessä ja tietoa kerättiin havainnoimalla sekä keskustelemalla kohdeyrityksen henkilökunnan kanssa. Lopputuloksena saatiin kattava ja selkeä kirjallinen opas huollon myyntilaskutukseen, jonka avulla pystyttiin toteamaan, että myyntilaskutusprosessia voidaan sujuvoittaa. Kehitysehdotuksissa huomioitiin toimeksiantajan toiveet kyseisen prosessin yhtenäistämisestä sekä selkeyttämisestä. Kehitysehdotuksissa annettiin ideoita työtapojen yhtenäistämiseen sekä turhien työvaiheiden poistamiseen kyseisestä prosessista.