Seksuaalikasvatuksen mahdollisuudet ja esteet varhaiskasvatuksessa
Pirhonen, Julia (2021)
Pirhonen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317730
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä erään Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikön kanssa. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa seksuaalikasvatuksen mahdollisuuksia ja esteitä varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa on käsitelty varhaiskasvatusta ja sen lakia, lasten seksuaalista kehitystä sekä seksuaalikasvatuksen eri teemoja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Haastattelut pidettiin Microsoft Teamsin välityksellä, johtuen koronapandemiasta. Opinnäytetyöhön on haastateltu varhaiskasvatuksen opettajia sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Haastattelut äänitettiin ja sen jälkeen litteroitiin litterointiohjelman avulla. Litteroinnin jälkeen haastattelut on analysoitu ja koodattu eri teemoihin.
Tuloksista saatiin selville, että varhaiskasvattajia koulutetaan seksuaalikasvatukseen liian vähän. Sanana seksuaalikasvatus on vaikea varhaiskasvatuksessa ja sen voi ymmärtää väärin. Kehotunnekasvatus sopii paremmin varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvattajat tekevät seksuaalikasvatusta päivittäin, ilman että he itse huomaavat sitä. Kuitenkin, jos halutaan hyvää ja laadukasta seksuaalikasvatusta tarvitaan siihen lisää koulutusta. Seksuaalikasvatusta tulee myös nostaa esille enemmän. Mahdollisuuksia on paljon ja varhaiskasvattajat näkevät seksuaalikasvatuksen enemmän positiivisena, kuin negatiivisena.
Opinnäytetyö on saavuttanut tavoitteensa, eli löytänyt seksuaalikasvatuksen mahdollisuuksia ja esteitä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön avulla varhaiskasvattajat pystyvät näkemään mitä kaikkea he jo osaavat ja mitä heidän pitää vielä oppia tai kehittää. Jatkotutkimusehdotuksina nousi tietopaketti seksuaalikasvatusvastaavalle sekä toiminnalliset materiaalipaketit tai koulutukset varhaiskasvattajille.
Asiasanat: seksuaalikasvatus, varhaiskasvatus, mahdollisuudet ja esteet
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Haastattelut pidettiin Microsoft Teamsin välityksellä, johtuen koronapandemiasta. Opinnäytetyöhön on haastateltu varhaiskasvatuksen opettajia sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Haastattelut äänitettiin ja sen jälkeen litteroitiin litterointiohjelman avulla. Litteroinnin jälkeen haastattelut on analysoitu ja koodattu eri teemoihin.
Tuloksista saatiin selville, että varhaiskasvattajia koulutetaan seksuaalikasvatukseen liian vähän. Sanana seksuaalikasvatus on vaikea varhaiskasvatuksessa ja sen voi ymmärtää väärin. Kehotunnekasvatus sopii paremmin varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvattajat tekevät seksuaalikasvatusta päivittäin, ilman että he itse huomaavat sitä. Kuitenkin, jos halutaan hyvää ja laadukasta seksuaalikasvatusta tarvitaan siihen lisää koulutusta. Seksuaalikasvatusta tulee myös nostaa esille enemmän. Mahdollisuuksia on paljon ja varhaiskasvattajat näkevät seksuaalikasvatuksen enemmän positiivisena, kuin negatiivisena.
Opinnäytetyö on saavuttanut tavoitteensa, eli löytänyt seksuaalikasvatuksen mahdollisuuksia ja esteitä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön avulla varhaiskasvattajat pystyvät näkemään mitä kaikkea he jo osaavat ja mitä heidän pitää vielä oppia tai kehittää. Jatkotutkimusehdotuksina nousi tietopaketti seksuaalikasvatusvastaavalle sekä toiminnalliset materiaalipaketit tai koulutukset varhaiskasvattajille.
Asiasanat: seksuaalikasvatus, varhaiskasvatus, mahdollisuudet ja esteet