Hoiva-alan yrityksen verkkosivujen käyttäjäkeskeinen kehittäminen
Leino, Noora (2021)
Leino, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417753
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu hoiva-alalla toimivalle toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantona oli lisätä yrityksen verkkosivujen selkeyttä ja luotettavuuden tunnetta sekä sitä kautta auttaa luomaan toimeksiantajalle selkeät, liiketoimintaa tukevat verkkosivut, jotka heidän asiakaskohderyhmänsä pitää luotettavan ja helposti lähestyttävän oloisina. Toimeksiannon toteutuksessa otettiin huomioon toimeksiantajan toiveet kartoittaa nettisivujen sisällön selkeyttä, helppoa toiminnallisuutta sekä selvittää verkkosivujen luotettavuutta luovat elementit ja mitkä niihin vaikuttavat. Verkkosivujen kehitysehdotusten tarkoituksena on auttaa yrityksen verkkosivujen kehittämistä toimeksiannon tavoitteisiin vastaamalla. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös antaa toimeksiantoyritykselle konkreettisia kehitysehdotuksia, miten parantaa yrityksen nettisivuja entisestään.
Opinnäytetyössä määritellään millaiset elementit verkkosivuilla lisäävät tai vähentävät luotettavuuden tunnetta verkkosivuja kohtaan. Keskeisessä roolissa opinnäytetyössä ovat luotettavuuden tunteen luominen verkkosivuilla ja sitä kautta myös yrityksen palveluita kohtaan sekä palvelukonseptin selkeä ymmärtäminen verkkosivujen kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmessa vaiheessa, jotka olivat: tiedonkerääminen, asiakasprofiilien luominen sekä asiakasprofiileiden kautta koottujen havainnointihaastattelujen avulla saatiin toimeksiantajan toiveita vastaavia kehitysehdotuksia.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyöstä tuli ilmi, että useat eri osatekijät luovat nettisivuille luotettavuuden tunnetta mutta palvelun saaminen omalla kotimaisella kielellä oli yksi tärkeimmistä luottamuksen tunnetta luovista tekijöistä nettisivuilla. Opinnäytetyön havainnot ja tulokset loivat toimeksiantoyritykselle paljon konkreettista lisäarvoa. Toimeksiantoyritykselle tärkeimmiksi tiedoiksi tuloksista nousivat orgaaniseen hakuun panostamisen tärkeys, miten navigoida sujuvammin verkkosivustolla sekä päävalikon sekä sen sisällön tärkeys. Lopputyön tuloksien avulla yritys saa paljon tärkeitä asioita verkkosivuillaan korjattua helposti. Erityisen paljon kiitosta tuli kehitysehdotuksista, joista osa pääsee sellaisinaan käytäntöön.
Opinnäytetyössä määritellään millaiset elementit verkkosivuilla lisäävät tai vähentävät luotettavuuden tunnetta verkkosivuja kohtaan. Keskeisessä roolissa opinnäytetyössä ovat luotettavuuden tunteen luominen verkkosivuilla ja sitä kautta myös yrityksen palveluita kohtaan sekä palvelukonseptin selkeä ymmärtäminen verkkosivujen kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmessa vaiheessa, jotka olivat: tiedonkerääminen, asiakasprofiilien luominen sekä asiakasprofiileiden kautta koottujen havainnointihaastattelujen avulla saatiin toimeksiantajan toiveita vastaavia kehitysehdotuksia.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyöstä tuli ilmi, että useat eri osatekijät luovat nettisivuille luotettavuuden tunnetta mutta palvelun saaminen omalla kotimaisella kielellä oli yksi tärkeimmistä luottamuksen tunnetta luovista tekijöistä nettisivuilla. Opinnäytetyön havainnot ja tulokset loivat toimeksiantoyritykselle paljon konkreettista lisäarvoa. Toimeksiantoyritykselle tärkeimmiksi tiedoiksi tuloksista nousivat orgaaniseen hakuun panostamisen tärkeys, miten navigoida sujuvammin verkkosivustolla sekä päävalikon sekä sen sisällön tärkeys. Lopputyön tuloksien avulla yritys saa paljon tärkeitä asioita verkkosivuillaan korjattua helposti. Erityisen paljon kiitosta tuli kehitysehdotuksista, joista osa pääsee sellaisinaan käytäntöön.