Media- ja PR-strategian luominen Visit Jyväskylä Regionille
Paloniemi, Tuomas (2021)
Paloniemi, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää konkreettisia työelämälähtöisiä kehittämiskeinoja ja määritellä strategisia valintoja, joilla tulevaisuuden media- ja PR-työtä tehdään Visit Jyväskylä Regionissa. Visit Jyväskylä Region, joka on Jyväskylän kaupungin palveluyksikkö, toimi tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Tavoitteena oli luoda strateginen ”huoneentaulu”, jonka pohjalta toimeksiantaja tekee media- ja PR-työtä kotimaan median kanssa. Opinnäytetyön keskeisenä tutkimuskysymyksenä oli, miten PR-näkyvyyttä voidaan parantaa kotimaassa. Tutkimuksessa tutkittiin myös, millaisella sisällöllä PR-näkyvyyttä voidaan parantaa sekä millaisia toimenpiteitä ja missä kanavissa media- ja PR-työtä tulee tehdä.
Työn lähtökohtana oli tapaustutkimus. Ensisijaisena tiedonlähteenä tutkimuksessa käytettiin medialle suunnattua kyselyä. Lomakekysely, joka koostui matkailuun liittyvistä monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä, lähetettiin yhteensä 22 median edustajalle. Kattavassa otoksessa oli median edustajia eri välineistä, jotka edustivat niin paikallista kuin valtakunnallista mediaa. Kyselylomakkeeseen vastasi 12 media-alan ammattilaista, kyselyn vastausprosentti oli näin ollen noin 55 prosenttia.
Tutkimuksen tuloksista oli nähtävillä, että tutkimukseen osallistuneiden medioiden kuluttajat ovat korostetusti kiinnostuneita muun muassa uutuuksista ja trendeistä. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, että medioita kiinnostavat yhteiskunnallisesti kiinnostavat aiheet, esimerkiksi tilastot, talousvaikutukset ja matkailun näkymät. Vastuullisuuden teemat on hyvä pitää mielessä toimituksia lähestyttäessä. Paikallismediaa kannattaa lähestyä paikallisemmalla kulmalla kuin valtakunnallista toimitustyötä tekevää mediaa.
Tulokset osoittivat, että mediasuhteen hoidossa tärkeää on ymmärtää, kenelle media tekee sisältöjään. Mediasuhteiden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että toimittajia kannattaa lähestyä henkilökohtaisesti.
Työn lähtökohtana oli tapaustutkimus. Ensisijaisena tiedonlähteenä tutkimuksessa käytettiin medialle suunnattua kyselyä. Lomakekysely, joka koostui matkailuun liittyvistä monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä, lähetettiin yhteensä 22 median edustajalle. Kattavassa otoksessa oli median edustajia eri välineistä, jotka edustivat niin paikallista kuin valtakunnallista mediaa. Kyselylomakkeeseen vastasi 12 media-alan ammattilaista, kyselyn vastausprosentti oli näin ollen noin 55 prosenttia.
Tutkimuksen tuloksista oli nähtävillä, että tutkimukseen osallistuneiden medioiden kuluttajat ovat korostetusti kiinnostuneita muun muassa uutuuksista ja trendeistä. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, että medioita kiinnostavat yhteiskunnallisesti kiinnostavat aiheet, esimerkiksi tilastot, talousvaikutukset ja matkailun näkymät. Vastuullisuuden teemat on hyvä pitää mielessä toimituksia lähestyttäessä. Paikallismediaa kannattaa lähestyä paikallisemmalla kulmalla kuin valtakunnallista toimitustyötä tekevää mediaa.
Tulokset osoittivat, että mediasuhteen hoidossa tärkeää on ymmärtää, kenelle media tekee sisältöjään. Mediasuhteiden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että toimittajia kannattaa lähestyä henkilökohtaisesti.